doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Dit is het beste tijdstip om te gaan slapen voor een gezond hart

Wist je dat hartproblemen voor 80 procent te voorkomen zijn door een gezonde levensstijl? En slapen is daar een belangrijk onderdeel van.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15348b06a img{#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15348b06a img{#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15348b06a img{#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15348b06a img{#fig-61ab15348b06a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}slapen

We all know: slaap is geen overbodige luxe. Genoeg slaap krijgen is niet alleen belangrijk om je 's ochtends uitgerust te voelen, maar het is óók belangrijk om je hart gezond te houden.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Schoonheidsslaapje

We weten al dat genoeg slaap belangrijk is, maar nieuw onderzoek beaamt dit nog maar even. Volgens het onderzoek hebben mensen die tussen 22:00 uur en 23:00 uur in slaap vallen minder risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten dan mensen die pas laat gaan slapen.

"Het lichaam heeft een 24-uurs interne klok, het circadine ritme genaamd, die helpt bij het reguleren van fysiek en mentaal functioneren", legt studieauteur David Plans uit. "Hoewel we geen oorzakelijk verband uit onze studie kunnen concluderen, suggereren de resultaten dat vroege of late bedtijden de biologische klok kunnen verstoren, met nadelige gevolgen voor de cardiovasculaire gezondheid." Je beauty sleep kun je dus beter volgens je biologische klok doen.

Consistent slaapritme

Volgens Plans is het dan ook aan te raden om een consistent slaapritme te hebben. Door op dezelfde bedtijden te gaan slapen en wakker te worden, bijvoorbeeld. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar met zeven of acht uur slaap ben je al heel gezond bezig. Ook adviseert hij om grote maaltijden en cafeïne af te zweren voordat je naar bed gaat.

Wat veel onderzoeken ook laten zien, is dat het op tijd gaan slapen niet alleen op de korte termijn effectief is. Ook kan het een groot verschil maken in je gehele gezondheid. We kruipen vanavond dus mooi op tijd onder de dekens!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');