Ben je beginnend zelfstandig ondernemer? Op deze manier breng je jouw bedrijf onder de aandacht

Wij delen een aantal waardevolle tips.

Lees ook

Als zelfstandig ondernemer kun je soms het gevoel hebben dat je er alleen voor staat. Jij bent tenslotte verantwoordelijk voor je bedrijf en je moet er zelf voor zorgen dat je de boel draaiende houdt. Je bent niet alleen bezig met het promoten van bijvoorbeeld je product of dienst, maar ook de financiële kant, marketing en alle andere facetten komen aan bod. Het promoten van je bedrijf is een heel belangrijk onderdeel om nieuwe klanten te werven en jouw merk onder de aandacht te brengen. Zonder promotie weten mensen niet dat je bestaat en dat is funest voor je bedrijfsvoering en dus uiteindelijk je omzet.

Promotiemateriaal en leuke giveaways 

Om je dienst of product onder de aandacht te krijgen en je bedrijf te laten groeien heb je promotiemateriaal nodig. Je moet daar goed over nadenken, je wilt uiteraard dat het je wat oplevert. Kies voor iets dat mensen kunnen bewaren zodat het niet in de prullenbak belandt.

Een keycord is multi-inzetbaar. Het is te gebruiken op evenementen, congressen, festivals en nog veel meer. Je kunt ze eenvoudig laten bedrukken met je naam en/of logo erop en daarmee is het ideaal als promotiemateriaal. Ben je aanwezig op een evenement om je onderneming of product te promoten? Hang je naamkaartje aan je keycord en maak ondertussen reclame voor jezelf. Naast dat je de keycords zelf kunt inzetten, kun je ze ook gebruiken als leuke give-away.

Onderscheid jezelf door middel van originaliteit

Als bedrijf wil je niet in het achterhoofd van de mensen belanden als dertien in een dozijn. Je moet eruit springen en indruk maken. Dat doe je niet door te doen wat iedereen doet. Wees dus creatief in het promoten van je bedrijf. Denk eens outside the box, hoe kun je het anders doen dan de rest? Originele ideeën ontstaan soms op de meest gekke momenten en juist wanneer je het niet verwacht. Heb je een brainstormsessie ingepland om originele promotieartikelen voor je bedrijf te verzinnen? Kijk dan niet gek op als er geen enkel idee uit naar voren komt. Creativiteit komt vaker op het moment dat je er juist niet mee bezig bent.

Maak gebruik van je sociale netwerk

En nee, daar bedoelen we niet alleen social media mee. Als je beginnend ondernemer bent dan is je eigen kring van familie en vrienden in eerste instantie heel belangrijk. Zij zullen je hoe dan ook supporten. Dus wanneer je een product verkoopt zijn zij degene die als eerste je product gaan kopen en hopelijk vertellen ze het voort aan hun eigen omgeving. Zo gaat het balletje rollen. Roep tegen iedereen die het maar wilt horen wat jouw plannen zijn. Door jezelf zo zichtbaar mogelijk te maken is de kans dat mensen een product of dienst van je afnemen alleen maar groter. Uiteindelijk moet je het ook vaak hebben van mond op mondreclame.

Daar is ‘ie dan toch: social media

Uiteraard speelt social media tegenwoordig ook een grote rol in het verspreiden van je boodschap. Je kunt er eigenlijk niet meer onderuit. Door slim gebruik te maken van Instagram, Facebook en LinkedIn kun je al snel een hele hoop mensen bereiken. Wil je er echt het maximale uithalen, verwacht dan niet dat je met een post per week wat gaat bereiken. Er moet dus wel een strategie achter zitten en dat kost soms wat meer tijd dan je wellicht denkt. Maar heb je het eenmaal onder de knie dan kan het je aardig wat opleveren.

Wees niet bang om hulp te vragen

Als zelfstandig ondernemer sta je er toch vaak alleen voor. Het begint allemaal met jouw eigen idee en wanneer je besluit om ervoor te gaan en de eerste zaken zijn geregeld dan voel je je de koning te rijk. Je hebt het tenslotte helemaal zelf gedaan! Toch kun je niet alles alleen en dat is helemaal prima.

Je kunt hulp gebruiken bij de financiële kant, maar ook hulp inschakelen van een mediabureau bijvoorbeeld over het opstellen van een social media- en promotiestrategie. Of vraag eens advies aan andere ondernemers in je omgeving (of benader iemand die je niet kent, maar wel interessant vindt). Hoe hebben zij bepaalde zaken aangepakt? Iedereen is ooit klein begonnen en deze mensen weten dan ook als geen ander hoe het is om onderaan de ladder te staan. Ze vinden het dan ook echt niet erg om jou advies te geven.

Beeld: Andrea Piacquadio

Laatste nieuws

Zie ook