Tijdens de zomer van 2021 konden we wat vrijer reizen, maar momenteel kom je niet zo heel makkelijk andere landen in. Boosters, PCR-testen, inreisformulieren, quarantaines, you name it. We hopen natuurlijk dat we het coronavirus onder de duim krijgen en vrij reizen weer mogelijk is. Wij dromen in ieder geval vast weg bij de voorspelde reistrends van dit jaar.
Positivisme en spontaniteit staan voorop
Grenzen die weer opengingen en strenge inreisvoorwaarden die binnen een week ingetrokken konden worden. In 2021 leerden we handig in te spelen op nieuwe reisvoorwaarden. Daarnaast wees onderzoek van Booking.com ook nog eens uit dat we graag positiever en spontaner op reis willen. Door de pandemie hebben we door dat we eigenlijk helemaal niet zo gehecht zijn aan materiele zaken en hechten we meer waarde aan reizen. Het grote deel van de Nederlandse travellers zou daarom meteen volmondig 'ja' zeggen tegen een vakantieaanbod dat binnen hun budget ligt. Onderzoek van Amadeus beaamde dit: we staan meer open voor reizen. We willen léven en die spiegel hield corona ons voor. We gaan dus zien dat mensen meer (spontane) tripjes gaan maken dit jaar.
Met vrienden op vakantie
Met familie of vrienden op vakantie? Voorheen zagen we dat misschien niet zo zitten, maar de friend- en familycations zijn hot and happening. Onderzoek van Airbnb toonde aan dat 42 procent van de deelnemers een family oriented reiziger is. We vinden het momenteel belangrijker dan ooit om quality time te spenderen met geliefdes, wat is er dan beter dan samen op vakantie gaan?
Op workation
Het begrip workation werd al enkele jaren geleden in het leven geroepen; een combinatie van werken op vakantie. Zeker nu we steeds beter leren op afstand te werken, wint de workation aan populariteit. Je kunt gewoon vanuit huis werken, maar je kunt je werkzaamheden net zo goed verrichten op een tropische locatie met goede wifi. Onderzoek van Mark Rosekind van Alertness Solution ontdekte dat een vakantie de prestaties van werknemers met wel 80 procent van verhogen! Grote kans dat een workation ook een positief effect heeft op de productiviteit (baas, lees je mee?).
Oog voor duurzaamheid
We gaan steeds meer geven om de planeet waarop we leven en nemen klimaatverandering serieuzer dan ooit. Dit gaan we daarom terugzien in de manier waarop we reizen. Uit onderzoek blijkt dat twee op de drie reizigers van duurzame(re) reizen een prioriteit maken. Ook wint slow travel aan populariteit: we verblijven liever langer op een locatie om het wat rustiger aan te kunnen doen. Daarnaast vergeten we de ecologische voetprint niet: op vakantie proberen we steeds vaker het eten van lokale ondernemers te eten en kiezen we voor een vakantieverblijfje van duurzame bedrijven.
Bron: Booking, Airbnb, Amadeus | Beeld: Katie Drazdauskaite