Afvallen met behulp van maaltijdvervangers: hoe werkt dat?

Lees ook

Januari staat voor de deur en de feestdagen zijn achter de rug. Dat betekent ook weer dat het tijd is voor goede voornemens als meer bewegen en beter op je gewicht letten. Wil je wat sneller van de feestdagen- en coronakilo’s af dan is het goed om meer te bewegen en natuurlijk om te letten op wat je eet. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want een mens moet toch eten? Heb je dan al eens gedacht aan een dieetprogramma met maaltijdvervangers?

 

Maaltijdvervangers, wat zijn dat?

Voor wie niet precies weet wat maaltijdvervangers zijn, leggen we dat graag even uit. Maaltijdvervangers zijn, zoals de naam het al zegt, vervangers voor gewone maaltijden. Ze bevatten alle voedingsstoffen die je nodig hebt, want dat is zo vastgesteld in de wet, maar veel minder calorieën. Maaltijdvervangers zijn er als poeder die je aan (plantaardige) zuivel toe kan voegen voor een shake of yoghurt met een smaakje. Er zijn speciale mueslirepen en maaltijdrepen die je van allerlei voedingsstoffen voorzien.

Meer verbruiken dan binnenkrijgen

Een dieetprogramma met maaltijdvervangers werkt doordat je minder calorieën binnenkrijgt dan je eigenlijk nodig hebt. Die extra energie haalt je lichaam dan uit je vetreserves, om zo goed te blijven functioneren. Als je minder binnenkrijgt, ga je dus meer verbranden. Je zou ook gewoon minder kunnen eten, maar het probleem daarvan is dat je dan niet precies weet of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die nodig zijn voor een energiek leven. En… het gevaar schuilt erin dat je dan toch weer meer eet dan je eigenlijk zou willen. Maaltijdvervangers kunnen daar zeker uitkomst bij bieden.

Geen crashdieet

We weten allemaal dat een crashdieet waarbij je alle maaltijden vervangt met maaltijdvervangers niets oplevert. Ja, je valt enorm snel af, maar soms kom je ook net zo hard weer aan. En dat is zonde van je tijd en het is niet goed voor je lichaam. Een ander nadeel van alleen maar maaltijdvervangers gebruiken, is dat je weinig groente en fruit eet.  Daarom is het beter om een programma te volgen waarbij je maaltijdvervangers combineert met speciale, lichte maaltijden vol groente en fruit. Want dat werkt en je houdt het langer vol, zo luidt ook het advies van het Voedingscentrum.

Achterliggend dieetplan

Kies je voor een dieetplan met voorgestelde maaltijden en speciale maaltijdvervangers, dan heb je de beste combinatie te pakken. Dit zijn namelijk uitgebalanceerde plannen, waarbij je de stress van calorieën tellen helemaal achter je kan laten. Wel zo fijn, want van stress kun je in gewicht aankomen. Omdat alles al voor je is uitgezocht, hoef jij dat dus niet meer te doen. Zo kun je je volledig focussen op je doelen.

Afvallen met maaltijdvervangers

Wil je afvallen met maaltijdvervangers? Vervang dan één of twee grote maaltijden per dag (uiteraard afhankelijk van hoeveel gewicht je wilt verliezen) door maaltijdvervangers. Het ontbijt en de lunch zijn hierbij vaak het makkelijkste om te vervangen. ’s Avonds eet je dan een gezonde maaltijd, volgens het dieetplan. Makkelijk toch? Bovendien zijn er verschillende dieetplannen om uit te kiezen, zodat er altijd een plan is wat aansluit bij jouw leefstijl.

Op gewicht blijven

Heb je je streefgewicht behaald? Dan beloon je jezelf eerst met dat leuke jurkje waar je al heel lang naar hebt zitten staren. Daarna is het zaak om je gewicht vast te houden, bijvoorbeeld door een maaltijd en een tussendoortje per dag te blijven vervangen met een maaltijdvervanger. Neem lekker die shake voor het ontbijt en een mueslireep bij de koffie. Dat helpt om op gewicht te blijven.

Afvallen; zo maak je het leuk

Afvallen. De een is met een paar weken zo op het streefgewicht, de ander doet er maanden over. Het is een lastig proces en het is vooral heel belangrijk dat je jezelf niet met anderen vergelijkt. Jij bent uniek. Verlies dat niet uit het oog. En over uniek gesproken: een gezond gewicht is ook een gewicht wat past bij jouw lichaamsbouw. We kunnen ook niet allemaal maatje 36 of 38 hebben. Staar je dus niet blind daarop, want dat levert stress op. En stress levert weer lichaamsgewicht op. Focus je op jezelf en op wat jij nodig hebt om je doelen te behalen. Beloon jezelf met een lekkere doucheschuim, nieuwe trui of een paar oorbellen als je een tussendoel hebt behaald. Bijvoorbeeld bij iedere vijf kilo die je kwijt bent, geef je jezelf zo een cadeautje. Dan hou je het afvallen met maaltijdvervangers het beste vol.

Beeld: Pavel Danilyuk

Laatste nieuws

Zie ook