Niets zo vervelend als achterlopen op schema. Al helemaal als je op je werk bent, waar veel van je wordt verwacht. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat alle projecten en deadlines je niet te veel worden? Een aantal time-managementexperts doen uit de doeken welke strategieën ze vaak hanteren.
Te veel hooi op je vork
Het overkomt ons allemaal weleens: we hebben het enorm druk op ons werk. De stapel met taken wordt steeds groter en op een gegeven moment weten we ons geen raad meer met alle deadlines. Gelukkig zijn we niet de enigen en overkomt het zelfs time-management experts af en toe. Zij hebben gerichte tips waarmee je kunt voorkomen dat al het werk je overweldigt. We zetten een aantal van die tips voor je op een rij.
Schrijf op wat je allemaal moet doen
Volgens timemanagement coach Anna Dearmon Kornick is het opschrijven van taken dé manier om meer overzicht in je hoofd te creëren, zo deelt ze met The Huffington Post. Pak een papiertje en teken daar zowel een horizontale als een verticale lijn op, zodat het in vier vakjes is verdeeld. Schrijf bij het vakje linksboven 'moet ik doen' en bij het vakje rechtsboven 'zou ik moeten doen'. Linksonder komt 'kan ik doen', rechtsonder 'wil ik doen'.
Verdeel al je taken vervolgens over die vier vakjes. Dit zorgt ervoor dat je een helder overzicht krijgt en alles niet meer in je hoofd door elkaar loopt. Je weet welke zaken het meest urgent zijn en welke je nog even kunt laten staan. Die urgente taken kun je vervolgens nog weer een nummer geven, waarmee je voor jezelf extra overzicht schept.
Geef toe dat je hulp nodig hebt
Niet altijd even makkelijk, maar vaak wel nodig als je te veel hooi op je vork hebt: anderen om hulp vragen. Volgens schrijver en editor Alan Henry is dat, samen met het maken van een overzicht, het belangrijkst om rust te creëren. Controleer welke dingen je echt zelf moet doen en wat je zou kunnen uitbesteden aan collega's. Wil je wel alles zelf doen, ga dan met je baas in gesprek om meer tijd te krijgen voor bepaalde taken. Geef daarbij duidelijk aan dat de taken je niet lukken in de tijd die ervoor staat.
Bouw een rustmoment in
Een extra tip die Henry geeft, is om middenin een drukke dag juist even een pauze te nemen. Het klinkt wat tegenstrijdig, omdat je dan het liefst zoveel mogelijk af wilt maken. Toch zorgt een korte break ervoor dat je weer helder kunt nadenken, waardoor je er qua productiviteit juist op vooruit gaat. Maak een korte wandeling, ga even wat eten, drink een flink glas water en je zult zien dat je er weer helemaal voor kunt gaan.