Waarom je op dit moment meer haaruitval kunt ervaren

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen je lokken gelukkig een steuntje in de rug geven.

Lees ook

Haarverlies is niet pijnlijk of gevaarlijk voor je gezondheid, maar daarmee niet minder vervelend – of zelfs eng. Ervaar jij momenteel meer haarverlies dan normaal? Dan kunnen daar een aantal redenen voor zijn.

De oorzaak

Stress is een van de meest voorkomende redenen waarom mensen met haaruitval te maken hebben. Daarnaast spelen ook je genen hier een rol in en kan het te wijten zijn aan een slecht voedingspatroon of bijwerkingen van medicatie. Van deze veroorzakers zijn we al jaren op de hoogte en toch lijken momenteel meer vrouwen dan ooit te kampen met haarverlies.

Niet alleen beïnvloedt het coronavirus nu al een paar jaar ons leven, maar het beïnvloedt ook onze lokken. Haarverlies blijkt namelijk ook een langetermijnsymptoom van COVID-19 te zijn, zo weet Dr. Sharon Wong van de British Association of Dermatologists. Zij merkte dat mensen die in maart en april 2020 corona hadden enkele maanden daarna met heviger haarverlies te maken kregen. Momenteel zijn in Nederland veel mensen besmet met omikron en hoewel dit virus veel milder is, kun je daardoor alsnog te maken krijgen met haaruitval.

Haaruitval door corona

De reden waarom ons haar zo gevoelig is voor virussen, en dus ook voor corona, komt omdat ons lichaam makkelijk zonder haar kan. “Emotioneel gezien zijn we radeloos als we ons haar verliezen, maar ons lichaam kan het niets schelen”, vertelt tricholoog Anabel Kingsley aan Get the Gloss. “De systemen die ons lichaam reguleren geven meer om onze essentiële organen, zoals het hart en het zenuwstelsel. Ons haar is daarom het eerste deel van ons lichaam dat lijdt als er iets mis is.” Ons lichaam focust zich op dat moment niet meer met voedingsstoffen naar ons haar sturen, maar focust zich enkel op het verdrijven van het virus.

Het goede nieuws is gelukkig dat telogeen effluvium, zoals het haarverlies ook wel wordt genoemd, niet permanent is. De haren groeien terug wanneer de onderliggende oorzaak is aangepakt door het lichaam.

Voedingspatroon

Omdat haar door ons lichaam wordt gezien als niet-essentieel, is dit het laatste deel van ons lichaam waar de voedingswaarden uit ons gegeten voedsel naartoe worden gestuurd. Het is daarom essentieel om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ook kun je je manen een steuntje in de rug geven door extra te letten op voeding uit de volgende drie groepen:

  1. Proteïne: je haar bestaat uit proteïne en daarom is het belangrijk om genoeg proteïne in je dieet op te nemen. De eiwitten helpen namelijk om je lokken sterk te houden. Denk hierbij aan eieren, vis, mager vlees en hüttenkäse. Aan vegans raadt Kingsley aan om voldoende tofu en quinoa te eten.
  2. Complexe koolhydraten: haarcellen zijn een van de snelst groeiende cellen die ons lichaam produceert. Je lichaam heeft energie nodig om bij te kunnen benen aan die groeiwens en daarom zijn complexe koolhydraten een must. Denk hierbij aan zilvervliesrijst en volkorenbrood. Deze langzame koolhydraten geven geleidelijk aan energie af en daar wordt je haar blij van.
  3. IJzer: het ijzer dat je lichaam opslaat, ook wel ferritine genoemd, helpt het haar in de groeifase te houden. Met name in rood vlees als biefstuk en lever vind je veel ijzer, dus je kunt overwegen om deze vleessoorten ongeveer twee keer per week te eten. Eet je geen vlees? Dan kun je kiezen voor plantaardige voeding die ook rijk is aan ijzer, zoals linzen en tofu.

Bron: Gett The Gloss | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook