8 mogelijke redenen waarom je menstruatiecyclus steeds korter wordt

Opeens veel korter ongesteld of een kortere menstruatiecyclus? Hier kan het door komen.

Lees ook

De een heeft een menstruatiecyclus van 28 dagen, terwijl dit bij de ander steevast 35 dagen is. Er is geen ‘normaal’: ieder lichaam is uniek en heeft een eigen menstruatiecyclus. Toch is het opvallend als je cyclus ineens korter is dan je gewend bent. Hoe kan dat?

Redenen waarom je ongesteldheid korter is

Je menstruatiefase, oftewel de periode in je cyclus waarin je bloedt, kan tussen de twee en zeven dagen duren. Als de lengte van jouw ongesteldheid ergens tussen dat aantal dagen valt, zullen artsen dit in de meeste gevallen als ‘normaal’ beschouwen. Not to worry, dus. Maar als je normaal gesproken vijf dagen bloedt, en nu ineens maar twee, dan is dat toch wel opvallend. Hier zijn een paar verklaringen voor.

1. Je sport heel veel

In de meeste gevallen heeft sporten ‘geen significante invloed op de menstruatiecyclys’, zegt gynaecoloog Jennifer Lew tegen mindbodygreen. Maar als je heel veel en/of op hoog niveau sport, kan dit je menstruatiecyclus wel degelijk ontregelen. Zo kan dit leiden tot kortere of zelfs helemaal geen ongesteldheid. In het specifiek heeft het vele sporten invloed op je hypothalamus-hypofyse as. Dit is het hormoonfeedbacksysteem waarbij je hersenen en eierstokken betrokken zijn. “De hypothalamus regelt je cyclus. Als je op een zeer intens niveau traint, kan je lichaam denken dat het geen goed moment voor je is om je voort te planten en je eisprong te verstoren”, legt gynaecoloog Christine Greves uit.

Als gevolg daarvan ‘bouw je misschien wel baarmoederslijmvlies op, maar krijgt je lichaam niet het signaal om dit af te werpen door een gebrek aan conceptie’, zegt gynaecoloog Wendie Trubow. Daarnaast kan veel en intensief sporten ook je oestrogeenspiegels onderdrukken. “Dit kan leiden tot kortere menstruaties, omdat een vrouw niet genoeg baarmoederslijmvlies opbouwt en daardoor minder en vaak korter bloedt.”

2. Je hebt veel stress

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat stress invloed kan hebben op de menstruatiecyclus. “Extreme stress kan de cyclus beïnvloeden door de eisprong te onderbreken of de eisprong uit te stellen”, legt Lew uit. Dit heeft grotendeels te maken met het stofje cortisol. “Wanneer je stress hebt, produceert je lichaam cortisol. Afhankelijk van hoe je lichaam omgaat met stress, kan de cortisol leiden tot een lichtere of kortere ongesteldheid – of soms helemaal geen ongesteldheid”, vertelt gynaecoloog Swapna Kollikonda aan Cleveland Clinic.

3. Je geeft borstvoeding

Het kan weken of zelfs maanden duren voordat je menstruatie weer begint nadat je een baby hebt gekregen, zegt Greves. Borstvoeding kan hierin ook een rol spelen. “Borstvoeding heeft invloed op je hormonen en ovulatie – je hormonen zijn gedurende deze tijd niet helemaal normaal”, legt de gynaecoloog uit. Ze vertelt dat het hormoon prolactine de klieren in je borsten de opdracht geeft om melk te maken. Dit hormoon kan echter ook leiden tot kortere en lichtere menstruaties of ze zelfs volledig onderdrukken.

4. Je gebruikt nieuwe medicatie

Medicijnen hebben natuurlijk tal van bijwerkingen. Bij sommige medicatie is een van die bijwerkingen dat het invloed kan hebben op de menstruatiecyclus. Zo noemt Greves hormonale anticonceptiepillen, hormonale spiraaltjes, medicijnen voor de schildklier, antidepressiva en medicijnen om epilepsie te behandelen als mogelijke oorzaken voor een kortere ongesteldheid. Niet iedereen heeft echter last van deze bijwerking. “Veel hangt af van hoe je lichaam op de medicatie reageert”, zegt ze.

5. Je bent in de perimenopauze

De perimenopauze houdt simpel gezegd in: de jaren voorafgaand aan de menopauze. Ben je in de veertig? Dan beginnen je eierstokken hun productie van oestrogeen te vertragen, legt Greves uit. Dit kan ertoe leiden dat je menstruatie korter en lichter wordt. Ook kan het volgens Lew ervoor zorgen dat je menstruaties verder uit elkaar komen te liggen.


Redenen waarom je menstruatiecyclus korter is

Je menstruatiecyclus bestaat uit vier fasen. Ten eerste heb je de menstruatiefase: de tijd van de maand waarin je bloedt. Vervolgens is er de folliculaire fase. Deze fase begint tijdens je menstruatie (er is dus een overlap) en duurt ongeveer twee weken, totdat je eierstokken een nieuwe eicel vrijgeven. In de folliculaire fase produceren je hersenen een follikelstimulerend hormoon (FSH), dat ervoor zorgt dat de eicelbevattende follikels in de eierstokken rijpen. Daarna volgt de ovulatiefase. In deze fase vindt de ovulatie oftewel de eisprong plaats. Tot slot is er de luteale fase, waarin de oestrogeen- en testosteronniveaus in je lichaam beginnen te dalen, terwijl het progesteronniveau stijgt.

Vaak hebben we geleerd dat een menstruatiecyclus 28 dagen duurt, maar dit is voor lang niet iedereen het geval. Een typische cyclus kan tussen de 21 en 45 dagen duren. Wanneer je cyclus altijd 21 dagen duurt, is er niets aan de hand. Maar wanneer je cyclus normaal gesproken 40 dagen duurt en sinds een tijdje ineens 25 dagen, dan is dit toch opmerkelijk. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo zeggen de gynaecologen.

Geen goede ovulatie

Volgens professor Verloskunde en Gynaecologie Mary Jane Minkin is de grootste reden waarom je cyclus korter is een slechte ovulatie. “Wanneer we ovuleren – rond het midden van de menstruatiecyclus – verandert de eierstok de follikel (het gebied van waaruit we ovuleren) in een producent van progesteron. Progesteron verandert het slijmvlies van de baarmoeder in een gebied waar een bevruchte eicel zich zou willen implanteren”, legt ze uit. Als er geen bevruchte eicel is, sterft de follikel die progesteron maakt af. Dan dalen de progesteronniveaus en word je ongesteld. “Alles dat tot een slechte ovulatie leidt, leidt tot minder progesteron en hierdoor tot een kortere menstruatiecyclus”, aldus Minkin. Net zoals bij kortere menstruaties, kan dit gebeuren met de leeftijd, nadat je een baby hebt gekregen en/of wanneer je borstvoeding geeft, weet Minkin te vertellen.

“Als je één keer een korte cyclus krijgt, zou ik het negeren”, aldus de professor. “Maar als het blijft gebeuren, kan een check-in bij de huisarts of gynaecoloog de moeite waard zijn.”

Bron: mindbodygreen, Cleveland Clinic | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook