7 tekenen dat je positiviteit omslaat in toxic positivity

Zo herken je het bij jezelf en dit kun je eraan doen.

Lees ook

Een beetje positiviteit is nooit verkeerd. Het kan echter gebeuren dat je zó graag alles positief wilt houden, dat het omslaat in toxic positivity. Dat kan schadelijk zijn voor zowel je lichaam als je geest. Hoe herken je het bij jezelf en wat kun je eraan doen?

Alles voor het vrolijke plaatje

Het liefst maak jij van het leven één groot feest vol met vrolijkheid en blije gedachten. Er mag niets verkeerd gaan of negatief zijn, want dat past niet in het plaatje dat je voor je hebt. Herkenbaar? Bij toxic positivity creëer je een vrolijk plaatje, waarvoor je bereid bent om al het negatieve weg te stoppen of aan de kant te schuiven. Het zorgt voor een situatie die mentaal niet bepaald gezond is. Toch herkennen veel mensen hun eigen toxic positivity niet en zien ze het aan voor een positive mindset.

Link tool: url not provided

Samara Quintero en Jamie Long schrijven allebei voor The Psychology Group over dit fenomeen. Zij definiëren toxic positivity als “een overdreven en ineffectieve overgeneralisatie van een blije, optimistische staat in alle situaties”. Ook benoemen ze dat het “resulteert in ontkenning en het ongeldig verklaren van de authentieke emotionele ervaringen die mensen hebben”. Niet bepaald positief, dus.

Herkenningspunten

Hoe herken je toxic positivity nou bij jezelf? Er zijn zeven duidelijke tekenen die erop wijzen. Hieronder staan ze op een rij:

  1. Je voelt je schuldig vanwege de gevoelens die je hebt;
  2. Je probeert altijd maar ‘door te gaan’ en schuift daarbij je emoties aan de kant;
  3. Je maskeert je ware gevoelens;
  4. Je minimaliseert de ervaringen van anderen met feel good statements;
  5. Negatieve dingen schuif je van je af in het kader van ‘het is wat het is’;
  6. Je geeft anderen het gevoel dat ze zich moeten schamen voor hun frustraties;
  7. Je probeert nare ervaringen van anderen goed te praten (‘het had erger gekund’) en erkent ze niet

Herken je jezelf in één of meerdere situaties, dan is het tijd om aan de bel te trekken. Altijd leven met de leus ‘het leven is geweldig’ zorgt er namelijk ook voor dat het lastiger wordt om een band met anderen op te bouwen. Je toont je emoties niet, dus mensen zien alleen een façade. Daardoor kan het op anderen overkomen alsof je geen empathie kunt tonen. De beste manier om positiviteit te verspreiden is door jezelf én anderen een bepaalde hoeveelheid medeleven te tonen.

Je gevoelens uiten

Naast herkenning is er bij toxic positivity uiteraard ook mogelijkheid voor verbetering. Wat kun je allemaal doen als je merkt dat het fenomeen de overhand neemt in je leven? Experts hebben daar verschillende tips voor. Volgens Elyse Fox, oprichtster van de non-profitorganisatie Sad Girls Club, is het belangrijk dat je al je gevoelens uit. Ook woede en rouw mogen er bijvoorbeeld zijn. “Je moet al die onderliggende emoties ervaren om te kunnen helen. Je kunt niet zomaar een masker opzetten”, aldus Fox.

Toelichting bij je gevoelens

Een ander belangrijk punt is dat je anders over negatieve emoties moet leren denken. Volgens Jasmine Marie, oprichtster van Black Girls Breathing, is het belangrijk om jezelf bij negatieve emoties af te vragen: Waar moet ik op letten? Waarin moet ik medeleven tonen naar mezelf toe? Verdriet en woede zijn bovendien niet per se negatief, want het zijn responses op wat er gebeurt in je leven. Het is volgens Marie belangrijk om te erkennen dat je emoties complex en met elkaar verweven zijn. “We zijn niet monoliet. Je kunt prima dankbaar zijn voor een nieuwe baan, maar ook stilstaan bij het feit dat die baan je veel moeite kost.”

Het is volgens Marie belangrijk om je gevoelens toe te lichten in gesprekken met andere mensen. Dat zorgt ervoor dat toxic positivity zich niet verder verspreidt. “Als jij erover praat, zullen anderen denken ‘er is dus niets mis met mij als ik die gevoelens ook heb'”. Daarmee doorbreek je dus een patroon van verwachtingen.

Bron: Well and Good | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook