To collab or not to collab: wat luxemerken ons leren over succesvolle samenwerkingen

De laatste jaren vallen samenwerkingen met celebs niet weg te denken uit de modewereld.

De laatste jaren vallen collabs niet weg te denken uit de modewereld: denk aan de recentste samenwerking tussen Gucci en Northface of de iconische collecties van H&M met modehuizen zoals Alexander Wang en Maison Martin Margiela. Maar waar zit ‘m het geheime ingrediënt van een goede collab? 

The queen of collabs: Gucci

Gucci en de talrijke collabs zijn sinds 2021 niet meer weg te denken uit de modewereld. Van muziek, tot film en outdoor fashion: Gucci onder leiding van Alessandro Michele was overal. In december 2021 bracht Gucci een unieke vinyl uitgave op de markt van Billie Eilish’s nieuwste album Happier Than Ever. De zangeres is al langer grote fan van Michele’s collecties, zo konden we met z’n allen het fluopak op de 2020 Grammys bewonderen, passend bij haar statement fluogroene roots. Ook bij de No Time To Die première schitterde Billie in een zwart Gucci kostuum.

Niet veel later kondigde het modehuis een nieuwe collab met Northface aan: het outdoormerk en Gucci werkten al eerder samen in 2020, wat toen ook een enorm succes was. Daarbovenop kwam in 2021 Ridley Scott uit met de film over de Gucci familie, House of Gucci. Met een knallercast van Lady Gaga, Jared Leto, Adam Driver, Salma Hayek en Al Pacino is het een grote hit, met raving reviews van fashion lovers. In de herfstcollectie van 2022 stond dan weer de samenwerking tussen Gucci en Adidas centraal: in de collectie zitten Gazelle sneakers met het Gucci logo, of in de typische Gucci kleuren maar ook kostuumbroeken met de iconische drie strepen van Adidas.

Wat met andere luxemerken?

En natuurlijk kunnen we de nieuwste collab van Gucci niet vergeten: die met het Belgisch lederwarenhuis Delvaux. Je vindt de statement bag van Delvaux, de Brillant, terug in iconische Gucci kleuren, maar ook met gedurfde felle neon kleuren steekt Gucci de tas in een nieuw jasje. Zo zien we dat niet enkel Gucci, maar ook klassiekere luxemerken zoals Delvaux stilaan op de ‘collab’ kar springen, terwijl andere luxehuizen zoals Hermès en Cartier hier veel voorzichtiger mee omspringen.

Een samenwerking is een logische marketingzet voor veel merken: op creatief vlak geeft een collab je de mogelijkheid om buiten de lijntjes te kleuren, iets nieuws te proberen, en ook qua bekendheid bereik je mogelijks een heel ander publiek. Maar collabs zijn niet voor iedereen: zo gaf Véronique Nichanian in een interview met GQ aan dat Hermès staat voor “aspiration”. Of dat ware luxe is of niet, laat ze in het midden, maar één ding is zeker: Hermès doet niet aan hype, aan iets maken voor elke soort klant of dat luxe enkel om het geld draait, het gaat erom de mooiste producten ter wereld te maken.

Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws