Of je nu dagelijks vergadert of wekelijks: de afgelopen jaren hebben we een dergelijke meeting allemaal met regelmaat voor een beeldscherm gevoerd. Het kon niet anders – je weet wel, corona. Erg goed bleken die meetings via Zoom of Teams alleen niet te zijn.
Verminderde creativiteit
Word jij na een Zoom- of Teamsmeeting weleens overvallen met dat meh-gevoel? Dan ben je waarschijnlijk niet de enige. Uit onderzoek gepubliceerd in The Scientific Journal Nature blijkt dat videovergaderingen onze creativiteit de kop in kunnen drukken. Melanie Brucks, assistent professor business marketing aan de Columbia Business school, werkte mee aan een vier jaar durend onderzoek waaraan 602 mensen deelnamen. Met het onderzoek wilde ze achterhalen welk effect online vergaderen heeft op creatieve en innovatieve ideeën.
Het onderzoek
Voor het onderzoek werden de deelnemers in duo's opgedeeld. Zij moesten vervolgens werken aan verschillende opdrachten. Het ene duo werkte virtueel samen, het andere duo digitaal. Ze kregen als opdracht om nieuwe toepassingen te bedenken voor alledaagse voorwerpen, zoals noppenfolie of een frisbee. De prestatie van elk duo werd beoordeeld aan de hand van het aantal ideeën dat ze bedachten. In de kamer waarin de deelnemers zich bevonden, lagen vijf objecten waarvoor ze nieuwe ideeën moesten bedenken.
Ondertussen gebruikten de onderzoekers een software om de oogactiviteit van de deelnemers te tracken. Wat bleek? Duo's die virtueel aan de slag gingen, besteedden veel meer tijd aan het rechtstreeks naar hun partner kijken, in plaats van naar de voorwerpen in de kamer te kijken. Ook bleek dat de mensen die videobelden zich minder van hun omgeving konden herinneren, zo vertelt Brucks. "De visuele focus op het scherm vernauwt de cognitie", legt ze uit aan CNN. "Met andere woorden, mensen zijn meer gefocust bij interactie op video, wat het brede, uitgebreide proces van ideegeneratie schaadt."
Bron: CNN | Beeld: iStock