Hoe lang kun je je sportkleding eigenlijk aanhouden na een workout?

Weten we eindelijk hoe lang je die douchebeurt na een workout kunt uitstellen.

Lees ook

Na een workout hebben we vaak meer zin om op de bank te ploffen dan om onder de douche te gaan staan. Gebeurt het jou ook vaak dat je uren later nog altijd in je sportkleding rondloopt? Dit is wat de gevolgen zijn voor je huid.

Lekker rondwandelen in sportkleding

Of een workout je nou veel energie geeft of dat je er juist van moet bijkomen: de kans is groot dat je je sportkleding post workout nog even aanhoudt. Het voelt misschien wat minder lekker dan wanneer je meteen richting badkamer gaat, maar praktisch is het wel. We horen alleen wel vaak dat het aanhouden van je sportkleding voor ophoping van bacteriën kan zorgen. Zitten er echt zulke negatieve gevolgen aan?

Irritaties en een prikkend gevoel

Het korte antwoord op die vraag is dat het inderdaad niet zo goed is voor je huid. Dermatoloog Dr Sonakshi Khorana heeft in gesprek met Stylist uitgelegd waarom. “Zweten tijdens een workout helpt je huid om af te koelen. Het kan er echter ook voor zorgen dat je huid uitdroogt, omdat je veel vocht verliest. Daarnaast kan het natrium dat in je zweet zit ervoor zorgen dat je huid geïrriteerd raakt en gaat prikken”, aldus Dr Khorana.

Verstoorde balans

Hoe dat precies werkt? Op het moment dat het zout uit je zweet lang op je huid zit, kan het de balans van je huidmicroben verstoren. Dat kan leiden tot, je raadt het al, een ophoping van bacteriën. Een douche vlak na je workout zorgt er dus niet alleen voor dat je een zweetgeur voorkomt, maar ook dat je huid in balans blijft.

“Het wassen van je gezicht en je lichaam na een workout is allebei heel belangrijk. Bezwete sportkleding kan al snel irritaties veroorzaken, omdat het ervoor zorgt dat zout langs je huid schuurt. Bovendien kan de eerder genoemde ophoping van bacteriën voor huiduitslag zorgen”, zegt Dr Khorana. Na het wassen is het verstandig om meteen met hydraterende producten aan de slag te gaan. “Op het moment dat je huid nog een beetje nadampt, neemt hij makkelijker producten op. Vlak na het douchen is het dus het perfecte moment om een lekker masker op te smeren.”

Maximaal twee uur

Hoe zit het met workouts waarbij je (vrijwel) niet zweet, zoals yoga? “Als je een lower intensity session hebt gedaan en daarbij niet hebt gezweet, kun je maximaal twee uur in je sportkleding blijven rondlopen zonder gevolgen”, aldus Dr Khorana. Wat voor workout je dus ook doet: een volledige middag bankhangen in je sportswear is nooit een goed idee.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook