Je kunt het niet gemist hebben: het uitgelekte voornemen van het Amerikaanse Hooggerechtshof om het recht op abortus te herzien slaat wereldwijd in als een bom. Op straat en online lieten tegenstanders zich massaal horen, waaronder ook grote modelabels. Dit is wat modemerken momenteel doen om op te komen voor de reproductieve rechten van vrouwen.
Rachel Antonoff
De New Yorkse designer Rachel Antonoff, eigenaar van het gelijknamige label, heeft zich op Instagram uitgesproken over het voornemen van het Amerikaanse Hooggerechtshof. "Abortus is een recht", liet ze weten. In hetzelfde bericht schreef ze dat ze 100 procent van de opbrengst van haar The Reproductive System-collectie zal doneren aan Planned Parenthood.
Dit bericht op Instagram bekijken
Gucci
In 2013 zette Gucci zich al in voor de wereldwijde strijd om gendergelijkheid te bevorderen toen het CHIME FOR CHANGE oprichtte. Bijna tien jaar later is de aandacht voor deze strijd niet verslapt. Het modehuis voerde begin mei een wijziging door in hun benefitsbeleid voor personeel. "Nu we een kritiek moment in de Amerikaanse geschiedenis tegemoet gaan, blijft Gucci standvastig in zijn overtuiging dat toegang tot reproductieve gezondheidszorg een fundamenteel mensenrecht is", zo deelde het label in een statement. "De company zal reiskosten vergoeden aan elke Amerikaanse werknemer die toegang nodig heeft tot gezondheidszorg die niet beschikbaar is in hun thuisstaat."
Levi Strauss & Co
Ook het populaire denimmerk Levi Strauss & Co heeft kort na het uitgelekte voornemen een verklaring naar buiten gebracht. Daarin staat dat de toegang van vrouwen tot reproductieve gezondheidszorg, zoals abortus, een 'kritieke factor is geweest voor de gains op de werkplek en de bijdragen die vrouwen de afgelopen 50 jaar hebben geleverd.' Het bedrijf bood al een reiskostenvergoeding aan voor personeelsleden die in hun thuisstaat niet de gezondheidshulp konden krijgen die ze nodig hebben, maar nu roepen ze ook andere zakenleiders op om hun stem te laten horen.
Parade
Het ondergoedmerk Parade heeft zich ook op Instagram uitgesproken over de abortuskwestie. "Sinds het begin van Parade zijn we onbeschaamde supporters van de toegang tot abortus en reproductieve rechten", schreef CEO en founder Cami Telezz. "We zijn geschokt door deze beslissing en vinden het een basisrecht om je eigen lichaam te mogen besturen." De founder gaf aan dat het label 1 procent van alle opbrengsten zal donderen aan organisaties die zich inzetten voor reproductieve rechten. "Het is niet genoeg, maar wel een begin." Ook spoort ze andere mensen aan om te doneren aan een abortusfonds en om naar protesten te gaan.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lenny
Het vintage denimmerk Lenny is van plan een groot bedrag te doneren aan Women's Reproductive Rights Assistance Project. Het label liet weten dat het 15 procent van de netto-omzet van de maand mei aan deze organisatie zal overmaken. WRRAP helpt vrouwen om toegang te krijgen tot veilige, legale abortussen of noodanticonceptie als ze hier zelf de financiën niet voor hebben.
Mother Denim
De boodschap die het denimmerk Mother Denim op Instagram deelde is duidelijk: Reproductieve rechten voor iedereen. Het label liet weten dat ze onbeschaamd voor reproductieve rechten zijn. "De vrijheid hebben om veilige keuzes voor ons lichaam te maken en om toegang te hebben tot medische zorg is van fundamenteel belang." Het merk doneerde daarom 20.000 dollar aan The Center for Reproductive Rights en spoort hun volgers aan om ook een bedrag te doneren aan organisaties die opkomen voor het recht op abortus.
Dit bericht op Instagram bekijken
Mejuri
Ook het sieradenmerk Mejuri heeft in de buidel getast. Zo liet CEO en co-founder Noura Sakkija weten dat ze namens het bedrijf geld heeft gedoneerd aan Keep Our Clinics. Dit om hun steun te betuigen voor toegang tot gezondheidszorg die 'free of shame and judgement' is.
Bron: Instagram, InStyle | Beeld: BrunoPress