Drie dingen die je onmiddellijk moet doen na een ruzie met een collega

Anders is de kans groot dat jullie werkrelatie nooit meer hetzelfde wordt.

Je zult het niet vol trots op je cv zetten, maar een ruzie met een collega zal iedereen een keer meemaken tijdens haar carrière. Sorry zeggen is dan helaas niet genoeg, maar door de volgende dingen te doen kun je wel voorkomen dat je werkrelatie voor altijd verpest is.

Voorkomen is beter dan genezen

Niemand denkt ’s ochtends: laat ik vandaag ruzie maken met een collega. Dat soort akkefietjes voorkomen we liever. Voorkomen is immers beter dan genezen en om die reden is het belangrijk dat je irritaties naar collega’s uitspreekt op momenten dat het je nog niet te hoog is gaan zitten. Op deze manier kun je ze kalm bespreken.

Probeer je irritaties in te houden? Dan is er juist een kans dat je een keer uit je slof kunt schieten, omdat de irritaties opstapelen. Onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Social Psychological and Personality Science onderstreept dit: je emoties opkroppen kan ervoor zorgen dat je agressiever wordt.

Ook al probeer je zo goed mogelijk met je emoties om te gaan, je bent ook maar een mens – voor de collega met wie je ruziede geldt hetzelfde. Heb je een enorme blow up op het werk gehad? Volg dan de volgende stappen om te voorkomen dat jullie ruzie een blijvend (negatief) effect op jullie werkrelatie zal hebben.

1. Bied excuses aan

Het is belangrijk dat je je spijt duidelijk communiceert naar de persoon tegen wie je bent uitgevallen. Een simpele ‘sorry’ werkt dan vaak niet – al is het wel een goed begin. Leg tijdens het geven van je welgemeende excuses ook uit waarom het je spijt en hoe het kon gebeuren, zeker als je grof of bot uit de hoek kwam. ‘Ik wil me verontschuldigen voor wat ik heb gezegd en hoe ik het heb gezegd. Ik werd boos en verloor mijn geduld’, is een manier waarop je dit kunt doen.

Maak tijdens je verontschuldiging ook geen verwijten en verleg de schuld niet. Zeg dus niet: ‘Ik vind het spijtig dat jij de opdracht niet begreep.’ Op die manier komt een excuus niet gemeend over. Bovendien kun je daarmee een ruzie weer aanwakkeren.

2. Spreek je waardering uit

Met een ‘sorry’ kom je een heel eind, maar een ruzie is vaak ook een dreun tegen iemands ego. Laat daarom aan de desbetreffende collega weten wat je aan hem of haar waardeert. Deel met diegene wat je de sterke punten van hem of haar vindt. Een ruzie is onprettig en op deze manier weet iemand dat jij ook prettig met diegene kunt samenwerken.

3. Prik een moment voor een nieuw gesprek

Een ruzie bijleggen is van groot belang voor jezelf, voor degene met wie je ruzie had en voor het bedrijf. Maar dat een ruzie is bijgelegd, betekent nog niet dat iedereen zijn ei kwijt is of dat jullie werkrelatie meteen weer hetzelfde is als voor de ruzie. Het kan daarom goed zijn om een week na de ruzie even samen te gaan zitten. Bespreek dan hoe diegene zich voelt en deel ook de dingen waar jij misschien nog mee zit.

Sommige mensen weten tijdens en net na een ruzie niet goed te verwoorden hoe ze zich voelen. Als ze alles hebben laten bezinken, komen ze beter uit hun woorden en kunnen ze zich beter uitdrukken. Dat kan voor jou en je collega natuurlijk ook gelden. Vraag daarom aan degene met wie je ruziede of hij of zij diens perspectief op de discussie met jou wil delen. Vraag ook naar de impact van jouw gedrag op diegene, en deel andersom hoe jij je voelt – zonder verwijten te maken. Sluit af met de vraag: ‘Wat kunnen we doen om dit achter ons te laten?’

Bron: Inc. | Beeld: The Devil Wears Prada 

Laatste nieuws