Last van menstruatiekrampen tijdens een work-out? Dat heeft hiermee te maken

Verschillende oorzaken kunnen een rol spelen.

Lees ook

Menstruatiekrampen zijn een pijnlijke, maar handige manier om te weten dat je menstruatie in aantocht is. Toch hoeft dit altijd met je menstruatie te maken hebben, en kun je dezelfde klachten ook tijdens een zware work-out ervaren. Een expert legt uit hoe het zit.

Medische aandoeningen

Volgens Dr. Ashley Rawlins, gespecialiseerd in de behandeling van bekkenbodemspierdisfuncties, kunnen de menstruatiekrampen door verschillende redenen ontstaan. Voordat je het antwoord op internet gaat zoeken – en in een neerwaartse spiraal van oorzaken komt – stelt ze voor dat je eerst naar de huisarts gaat. Vooral bij nieuwe en/of aanhoudende buikpijn die ontstaat tijdens het sporten. “Er kunnen verschillende onderliggende medische aandoeningen zijn die voor de buikkrampen zorgen”, aldus Rawlins aan Pure Wow.

Als medische problemen zoals hormonale evenwichtigheden, Polycysteus Ovarium Syndroom (PCOS), Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) en endometriose zijn uitgesloten, kunnen volgens Rawlins de volgende oorzaken de daders zijn.

1. Overmatig gebruik van spieren

Als je veel in de sportschool staat of dagelijks een blokje om rent, kan het zijn dat je je spieren overbelast. Dit ontstaat wanneer er onevenwichtigheden en zwakte in het lichaam zit. Hoewel overbelaste spieren niet heel gevaarlijk lijken, hebben ze veel invloed op je training en zelfs je dagelijkse leven. “Hardlopen vraagt veel van je lichaam. Je buikspieren of zelfs je bekkenbodemspieren kunnen dit compenseren door zichzelf over te belasten tot kramp, wat kan lijken op menstruatiekrampen.”

Overbelaste spieren kun je oplossen door de balans te herstellen in de spierkracht en het uithoudingsvermogen. Doelgerichte oefeningen voor je onderrug, bekkenbodem, heup en beenspieren kunnen hierbij helpen. Maar, benadrukt Rawlins: “Controleer ook de leeftijd van je schoenen.” De verkeerde schoenen hebben namelijk ook veel invloed op je lichaam.

2. Triggerpoints

Spierpijn ontstaat wanneer er gevoelige spierknopen ontstaan in de buik- en bekkenmusculatuur. Bij intensief sporten trigger je de knopen, waardoor ontstekingen veroorzaakt worden. Net als bij vervelende spierpijn kan deze pijn ook gestuurd worden naar je buik- en bekkengebieden, waardoor je een vervelend gevoel krijgt bij je onderbuik of baarmoeder.

3. Gastro-intestinale problemen

Als de pijnlijke krampen niets te maken hebben met een medische aandoening of overbelaste spieren, is het ook mogelijk dat het door een geïrriteerd maag-darmstelsel komt. Dit ontstaat door wat je voor en na een work-out eet en drinkt. En vergeet niet, bij hardlopen wordt je spijsvertering versneld. Een kopje koffie voor het sporten is dan dus niet heel gunstig voor je darmen. De tip: let goed op wat je eet en drinkt en zorg ervoor dat je niet te weinig binnenkrijgt.

Bron: Pure Wow | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook