Net als Balenciaga komt Leger des Heils nu ook met een kapotte schoenencollectie

Saillant detail: de schoenen uit de collectie van Leger des Heils zijn échte versleten schoenen, in tegenstelling tot de 'fully destroyed' sneakers van Balenciaga.

Misschien heb je de ‘fully destroyed’ schoenen van Balenciaga al wel voorbij zien komen. Het modehuis lanceerde een lijn met schoenen die er behoorlijk versleten uitzien. De collectie deed veel stof opwaaien en het Leger des Heils ReShare speelt daar nu briljant op in.

Echte kapotte schoenen

Balenciaga lanceerde onlangs limited edition sneakers die het modehuis ‘fully destroyed’ noemde. Echt kapot gedragen waren de schoenen – met een hefty price tag van 1850 dollar – alleen niet. Het zorgde op social media dan ook voor veel ophef. Het werd gezien als het belachelijk maken van de armen. Het Leger des Heils ReShare besloot hier handig op in te spelen door een collectie te creëren met schoenen die écht kapot zijn gedragen door daklozen.

“Toen er een limited edition serie van versleten ogende sneakers opdook, besloten we om onze eigen limited edition te maken”, schrijft het Leger des Heils ReShare op Truly Destroyed. “Het enige verschil is dat onze schoenen echt kapot zijn, omdat ze maanden (soms jaren) zijn gedragen door mensen die op straat leven.”

Truly Destroyed

Met hun eigen collectie van échte kapotte schoenen wil Leger des Heils ReShare, in samenwerking met Cloudfactory, aandacht vragen voor mensen die op straat leven onder moeilijke levensomstandigheden. Niemand minder dan de Nederlandse modefotograaf Carli Hermès fotografeerde de kapotte schoenen van daklozen. Deze schoenen worden op de website Truly Destroyed verkocht voor het goede doel.

Alle schoenparen op de website zijn echt gedragen door daklozen en komen met een eerlijke productomschrijving. “Niet geschikt voor alle weertypes”, “Gescheurd effect”, “Versleten rubber” en “Pijnlijke fit”, zijn enkele omschrijvingen.

Geen steek onder water naar Balenciaga

De initiatiefnemers zien Fully Destroyed vooral als een gelegenheid om het gesprek over een maatschappelijk probleem op gang te krijgen. “Ik ben helemaal niet tegen de ‘fully destroyed’ sneakers van Balenciaga. Ze trokken er flink de aandacht mee, daar hou ik op zich wel van”, zei Carli over zijn medewerking aan het project. “Maar als ik daklozen kan helpen – het aantal lijkt weer te stijgen – met zo’n geweldig idee, doe ik mee. Het zou mooi zijn als we met deze “activistische” campagne consumenten en mensen in de mode-industrie bewust kunnen maken van de waarde van kleding. En hopelijk meer dan dat: dat ze iets minder geld uitgeven aan kleding, schoenen en wonen en in plaats daarvan wat doneren aan het Leger des Heils.”

Ook creative director Julio Álvarez van het Amsterdamse creatieve bureau Cloudfactory benadrukt dat. “We hebben veel respect voor de visie van Demna Gvasalia, de creative director van Balenciaga, en wat hij doet met het merk Balenciaga (…). We begrijpen ook dat de modewereld haar codes heeft, en we zijn er niet op uit om dat te veroordelen.” Alvarez laat weten dat ze het luxemerk vooral dankbaar zijn voor de sneakers, “omdat ze ons op het idee brachten voor trulydestroyed.com, om echt gebruikte, “vernietigde” sneakers – die daadwerkelijk zijn gedragen door mensen die op straat leven onder moeilijke levensomstandigheden – via een webshop aan te bieden. Balenciaga bood ons de gelegenheid om een ​​hardere realiteit in het nieuws te brengen.’

Opbrengst voor het goede doel

Truly Destroyed is al eventjes live, maar dat betekent natuurlijk niet dat je het project niet meer kunt steunen. Het initiatief kwam met acht verschillende versleten schoenen en de meesten zijn via het contactformulier nog steeds verkrijgbaar. De opbrengst gaat naar het Leger Des Heils om daklozen te helpen hun leven weer op de rit te krijgen.

Bron: Leger des Heils ReShare The Netherlands, Truly Destroyed | Beeld: Carli Hermès, Unit C.M.A.

Laatste nieuws