Gaat het voor de wind met je carrière? Dan is het wel zo leuk om dat met anderen te delen. Dat kan via LinkedIn. Geen enkel ander sociaal medium is daar immers geschikter voor. Maar het is ook wel zo leuk als je je successen in real life met anderen kunt delen. Hoe kun je opscheppen over je werk, zonder over te komen als een omhooggevallen snob?
Communicatie
In Nederland zijn we best nuchter. Benoemt iemand z'n succes? Dan vinden we al snel dat diegene een beetje opschept. Maar eigenlijk moeten we dat helemaal niet zo bekijken. Opscheppen is simpelweg het communiceren van je succes. En dat kan zorgen voor meer waardering, meer respect, en meer kansen. Weet je baas bijvoorbeeld niet dat je ergens erg goed in bent? Dan is er een kans dat diegene je niet zal betrekken bij nieuwe projecten waar jouw skills nodig zijn. Simpelweg vanwege onwetendheid over jouw kunnen. Kortom, opscheppen kan heel nuttig zijn. Maar dan moet je dat wel op een gezonde en nette manier doen.
Stap 1: beseffen
“Je prestaties zijn het waard om over te praten! Ook als je geen grote award in de wacht hebt gesleept, kun je het hebben over je successen", zo deelt Meredith Fineman, auteur van het boek Brag Better: Master the Art of Fearless Self-Promotion, in Cosmopolitan. Zo weten degenen die de macht hebben over promoties, salarisverhogingen en je carrière beter wat ze aan je hebben, legt ze uit.
De reden dat dit ongemakkelijk kan voelen, is omdat we vaak het idee hebben dat we helemaal niet zo goed zijn als anderen denken. Dat staat ook wel bekend als het imposter syndrome. Die angst speelt ook mee als je het over je succes wilt hebben. “Daar bang voor zijn is júist een teken dat je goed bezig bent", benadrukt Fineman. "Het is een goed teken dat je op jezelf reflecteert, want echt middelmatige presteerders zullen dat niet doen.”
Stap 2: accepteren
Vervolgens is het tijd om te accepteren dat opscheppen er een beetje bij hoort. Eigenlijk weten de mensen om je heen vaak niet zo goed waar je nu écht mee bezig bent, tot je er zelf over begint. Zo is opscheppen dus gewoon een stukje communicatie. Heb je een project goed afgerond? Goede cijfers geboekt? Een bijzondere deal gesloten? Heb het erover! “Zo houd je je collega’s niet alleen op de hoogte van je werk, maar inspireer je hen ook”, deelt Fineman.
Stap 3: vieren
Je mag er best een punt van maken dat je een succesje op je naam kunt schrijven, laat Fineman weten. “Bel bijvoorbeeld een vriend om samen je prestatie te vieren, of houd een lijst bij van alles waar je mee bezig bent, zodat je deze met de relevante mensen kunt delen.” Ten slotte deelt ze dat het belangrijk is dat je weet wát mensen van je willen horen. Wil je baas bijvoorbeeld graag rapporten en cijfers zien? Dan is een telefoongesprek niet zo effectief als een mailtje met een duidelijk document. Durf dus na te vragen wat mensen van je willen horen.
Bron: Cosmopolitan, Dingen voor Vrouwen | Beeld: iStock