6 ongeschreven regels voor een sollicitatiegesprek die je moet weten

Zo ga je fluitend door een sollicitatiegesprek.

Hoe goed je je ook voorbereid, een sollicitatiegesprek is en blijft spannend. Als kandidaat weet je nooit precies waar je aan toe bent, wat managers van je vinden en hoe je het hebt gedaan. Een aantal loopbaanexperts onthullen daarom zes ongeschreven regels voor een sollicitatie, zodat jij er in het vervolg fluitend doorheen gaat.

Regel 1: geen opsommingen

Je sterke en zwakke punten opnoemen behoort tot een van de standaardvragen in elk sollicitatiegesprek. Je toekomstige baas wil echter geen opsomming horen van allerlei vage en losse karaktertrekken, maar daadwerkelijk één eigenschap die eruit springt. Dit geldt overigens voor alle antwoorden die je geeft. Ook de vragen waarom je geïnteresseerd bent in het bedrijf en de functie kun je het beste in een duidelijke zin beantwoorden, zegt Anyelis Cordero, oprichter van Propel on Purpose Coaching tegen Huff Post.

Het is ook niet de bedoeling om van begin tot eind te herhalen wat er in je cv of sollicitatiebrief staat. “Managers verwachten dat je in staat bent om hen beknopt door je carrière te leiden”, legt Cordero uit. “Dit is iets waar veel sollicitanten mee worstelen, omdat de ongeschreven regel is dat een manager of bedrijfsleider de hoogtepunten wil horen.” Veel gesprekken duren slechts een half uur, waardoor er vaak te veel tijd aan lange antwoorden opgaat.

Regel 2: rol begrijpen

Een goede kandidaat begrijpt de rol van alle personen met wie je een gesprek hebt. Daniel Space, senior HR-business partner voor grote technologiebedrijven, stelt dat je een sollicitatiegesprek succesvoller maakt door vragen en antwoorden op basis van die rollen te verdelen. “De manier waarop ik tegen een collega praat is anders dan hoe ik met een manager omga”, zegt hij. En in een gesprek wil een toekomstige collega ook andere dingen weten dan je future boss. Met collega’s heb je immers dagelijks te maken, terwijl je baas vooral van bovenaf meekijkt. Bereid dus ook verschillende vragen voor als beiden bij het gesprek zitten, en denk na over de manier waarop je ze benadert.

Regel 3: lichaamstaal

Je lichaamstaal kan het verschil maken in een gesprek, dat bevestigt ook Laura Hunting, CEO van talentbureau Found By Inc. Hunting stelt dat de lichaamstaal van een kandidaat net zo luid kan spreken als de woorden die daadwerkelijk uit zijn of haar mond komen.

“Wees je bewust van hoe je zit, wat je doet met je handen, je gezichtsuitdrukking en oogcontact,” legt ze uit. “Je lichaamstaal stuurt signalen en heeft invloed op het succes van een sollicitatiegesprek.” Hunting geeft als tip om door middel van oogcontact en een knikje hier en daar te laten zien dat je actief luistert. Een klein gebaar dat veel verschil kan maken!

Regel 4: meer dan één verhaal

Je moet meer dan één verhaal kunnen vertellen over je huidige carrière. Hoewel je loopbaan en ervaring hetzelfde blijven, moet je dit op meerdere manieren kunnen vertellen en steeds verschillende hoogtepunten eruit pikken. Veel recruiters en managers praten met elkaar, waardoor je sterker overkomt als je niet bij elk gesprek hetzelfde praatje houdt.

Idealiter zou je drie of vier succesverhalen moeten hebben die je afwisselend kunt vertellen, zegt Space. “Als een kandidaat dat ene geweldige verhaal over hoe ze die moeilijke klant heeft binnengehaald al aan vijf bedrijven heeft verteld, kan het gaan opvallen.” En elke carrière kent immers meerdere succesverhalen!

Regel 5: afwachten

Als het sollicitatiegesprek erop zit, kan het wachten beginnen. Een lange radiostilte kan je, vooral na een gesprek dat voor jouw gevoel heel goed ging, heel onzeker maken. In dat geval is het goed om te weten dat het meestal niet persoonlijk is. Meestal zijn andere sollicitanten of interne discussies de oorzaak van een langere wachttijd. Vaak wordt aangeraden om na een paar dagen (of een week) het bedrijf nog eens te bellen of mailen, zodat ze je niet vergeten en je nogmaals laat zien dat je echt geïnteresseerd bent. The bad news is: dit heeft helaas helemaal geen zin. Dergelijke belletjes en mailtjes zullen het proces niet versnellen en hun mening over jou zal ook niet snel veranderen. Het enige moment waarop dit wel een goed idee is, is wanneer je een andere aanbieding hebt gekregen. Wellicht kan het bedrijf dan sneller beslissen of ze jou ook een aanbod doen.

Regel 6: contact met werknemers

Hoe goed de klik ook lijkt te zijn met je potentiële nieuwe baas, het kan een groot verschil maken als je contact opneemt met mensen die al voor het bedrijf werken waar jij solliciteert. Ook Bernadette Pawlik, een loopbaanstrateeg met 25 jaar ervaring, zegt dat dit een ongeschreven regel is: “Neem nooit een baan zonder met je collega’s te praten.”

Door te praten met mensen die al met je potentiële nieuwe baas werken, krijg je een veel duidelijker beeld van het management en de bedrijfscultuur. Geen enkele manager zal toegeven dat hij heel streng is of eigenlijk niet zo vriendelijk. Personeel heeft daar veel minder moeite mee. “Het is de dagelijkse realiteit die het verschil maakt tussen of je met plezier aan het werk gaat of dat je de uren aftelt tot het weekend”, voegt Pawlik eraan toe.

Bron: Huff Post | Beeld: iStock

Laatste nieuws