Waarom is het soms zo moeilijk om oprechte excuses aan te bieden?

Veel mensen hebben nogal wat moeite met het woord 'sorry' en dat heeft meerdere redenen.

We maken allemaal weleens een fout. In veel gevallen is het echter niet makkelijk om dat toe te geven. Waarom hebben veel mensen moeite met het aanbieden van oprechte excuses?

De impact van excuses

Volgens psychologe Dr Tina Mistry zijn er meerdere redenen waarom we het moeilijk vinden om ‘sorry’ te zeggen. “We hebben bijvoorbeeld het idee dat het aanbieden van onze excuses niks verandert in een specifieke situatie of we geven niet om de persoon tegen wie we sorry moeten zeggen”, vertelt ze aan Stylist. “In veel gevallen maken we ons ook zorgen om de mate waarin onze excuses impact hebben op de manier waarop anderen ons bekijken en op hoe we onszelf zien.”

Klinisch psychologe Dr Roberta Babb heeft daar een aanvulling op. “Je excuses aanbieden kan voelen als een teken van zwakte, terwijl het in werkelijkheid juist een teken van kracht is.” We zijn ons er volgens haar van bewust dat het niet lekker voelt om een fout toe te geven. “Het kan voelen als een bedreiging van je zelfbewustzijn en kan leiden tot angst, schaamte, verdriet of schuldgevoel – gevoelens die we allemaal het liefst vermijden. Het kost moed om oog in oog te staan met het besef dat we anderen pijn kunnen doen.”

Reflecteren en vooruitplannen

Het aanbieden van je excuses is dus van belang en goed voor je, maar hoe pak je dat nou het beste aan? Allereerst is het belangrijk om eerst wat tijd voor jezelf te nemen. “Na een ruzie ben je vaak uitgeblust en zul je waarschijnlijk niet zo vriendelijk reageren als je zou willen”, aldus Mistry. Neem daarom afstand van de situatie, zodat je kunt bedenken waar je precies je excuses voor gaat aanbieden en waarom. “Door jezelf eerst tijd te geven om af te koelen, kun je reflecteren op wat er is gebeurd en nadenken over hoe je jezelf wilt uitdrukken tijdens het vervolggesprek”, aldus Babb.

Daadwerkelijk toegeven dat je fout zat

Daarnaast is het belangrijk om je fout toe te geven in plaats van uit te leggen. “Als je probeert je actie goed te praten in plaats van je fout toe te geven, zorgt dat ervoor dat de verontschuldiging niet het gewenste helende effect heeft”, aldus Babb. Neem verantwoordelijkheid voor je fout en spreek vanuit jezelf, niet vanuit de ander. Zo zorg je ervoor dat diegene niet het gevoel krijgt dat je de schuld probeert te verschuiven. Vermijd passieve zinnen zoals ‘er zijn fouten gemaakt’ als je wilt voorkomen dat je onoprecht overkomt.

Ook je lichaamstaal en de tone of voice die je gebruikt, zijn belangrijk. “Spreek kalm en op een respectvolle manier, om te voorkomen dat je sarcastisch of defensief overkomt. Zorg er daarnaast voor dat je de persoon aan wie je je excuses aanbiedt recht aankijkt terwijl je spreekt. Daarmee bouw je aan een gevoel van intimiteit”, aldus Mistry.

Tijd en ruimte voor de ander

Tot slot is het belangrijk om ook aan de reflectie van een ander te denken, zowel voor als na het aanbieden van je excuses. Vraag eerst aan de ander wat een goed moment zou zijn met elkaar te spreken voordat je je excuses aanbiedt. Op die manier heeft diegene ook de tijd gehad om te reflecteren op jullie onenigheid. Verwacht na je excuses ook niet meteen vergeven te worden, maar laat zien dat je de ander de tijd geeft om te bepalen of hij/zij klaar is om het geschil achter zich te laten.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws