Een fout maken op de werkvloer is nooit leuk, maar we weten allemaal dat het onvermijdelijk is. Uiteraard geldt dat ook voor je collega's. Maar hoe wijs je diegene daar dan op, zonder de situatie ongemakkelijk of zelfs vijandig te maken?
Waarom je het niet zomaar moet laten gaan
Als je ziet dat een collega een steek heeft laten vallen, is het soms makkelijker om er niets van te zeggen. Zeker wanneer het ging om een kleine fout. Maar wanneer het een grotere misslag was, is het beter om diegene er wel op aan te spreken. Niet omdat je diegene de les wilt lezen, maar om te voorkomen dat het in de toekomst weer gebeurt en zodat je collega zichzelf kan verbeteren. En dit wil je zeker doen als je een leidinggevende van de persoon in kwestie bent.
Het belangrijke verschil tussen een goede manager en een fantastische manager is volgens carrièrecoach Becca Carnahan dat iemand constructieve feedback kan geven. Ja, geeft ze toe, het is ongemakkelijk om je collega te wijzen op een fout, "maar denk eens aan de slechte dienst die je je team bewijst als je hen niet helpt om te leren en te verbeteren", stelt ze tegenover HuffPost. "Je zou hun groei stagneren, en dat wil niemand." Hoe je een fout daarom het beste kunt bespreken? Hieronder enkele tips.
Timing: doe het niet als je boos bent, maar wacht ook niet te lang
Als een fout grote consequenties heeft voor het bedrijf, is het logisch dat je not amused bent. Maar de fout bespreken met de collega in kwestie doe je het beste als je kalm bent. Op die manier ben je ook beter in staat om met constructieve feedback te komen. "Onthoud, we maken allemaal fouten", benadrukt managing partner van het Shapiro Negotiations Institute, Andres Lares. "Als het je helpt, doe voor de meeting dan even iets wat je leuk vindt. Luister naar muziek of maak een korte wandeling, zodat je een positieve mindset hebt."
Het is dus van belang dat je de fout niet bespreekt als je boos bent, maar te lang wachten is ook niet goed. Dit zorgt er namelijk voor dat het ongemakkelijk wordt. ""Ik raad aan om de fout zo snel mogelijk te bespreken, om de ander de kans te geven om de fout in het moment af te handelen of om snel te leren voor de volgende keer", aldus Carnahan. “Als je er niet snel op ingaat, krijg je ook alleen maar meer stress omdat je op gaat zien tegen het gesprek."
O, en not to state the obvious: maar zo'n gesprek doe je natuurlijk ook onder vier ogen, en niet met andere collega's in het bijzijn.
Wees specifiek
In veel gevallen weet iemand wel dat hij of zij een fout heeft gemaakt, maar soms is diegene zich er niet van bewust hóe het fout heeft kunnen gaan. Wees daarom specifiek als je het gegeven bespreekt. Zo kun je iemand wel wijzen op een fout, en diegene kan wel snappen dat dat niet het gewenste resultaat was, maar soms begrijpt iemand niet hoe die fout plaatsvond.
Laat iemand weten dat je hem of haar echt niet hebt afgeschreven
Een lekker gevoel is het nooit als iemand een fout maakt. Diegene kan zich schamen en zich alleen voelen. Als je de leidinggevende van die persoon bent, is het belangrijk dat je die persoon niet verder de grond intrapt. Carrière-expert Gianna Driver stelt dat het beter is om altijd vriendelijk te blijven als je een fout bespreekt. "Als je dit doet, stimuleer je hen niet alleen om het in de toekomst beter te doen, maar laat je diegene ook weten dat je een team bent."
Ook is het goed om te benadrukken dat een fout menselijk is. "Maak duidelijk dat het probleem niet te wijten is aan een onherstelbare persoonlijkheidsfout", vertelt managementexpert Kim Scott. Is iemand erg aangedaan? Dan kan het volgens Scott ook helpen om een persoonlijke anekdote te delen over een keer dat jij een vergelijkbare fout maakte.
Het is ook belangrijk dat je de collega in kwestie kansen blijft geven. Tuurlijk, een fout is niet leuk. Maar die persoon die de mist in ging, wil waarschijnlijk graag bewijzen dat diegene het ook goed kan doen. "Als je wilt dat je collega slaagt, geef hen dan ook de kans om dit te doen", adviseert Carnahan. "Niemand is geboren met alle wijsheden in pacht. Mensen leren door te trainen, door te doen en door te reageren op feedback."
Bron: Huffpost | Beeld: iStock