Met pittige hittegolven en bosbranden in Europa, Californië en het Amazoneregenwoud valt de opwarming van de aarde niet te ontkennen. Dat er wat moet veranderen, is dus wel duidelijk. Om meer bewustzijn te creëren op het gebied van ecologie, mode en de manier waarop die twee elkaar beïnvloeden, organiseerde Marie Claire samen met Kering-groep het Fashion Our Future-event.
De gevolgen van onze modeconsumptie
Tijdens het Fashion Our Future-evenement in Parijs kwamen Marie Claire en Kering samen met vele experts, activisten en beroemdheden van over de hele wereld. Allen trokken ze vorige maand naar de Franse hoofdstad met hetzelfde doel: het bespreken van een betere mode-industrie.
"We voelen de consequenties al, en we zullen ons moeten aanpassen", luidden de woorden van Marie-Claire Daveu, Chief Sustainability and Institutional Affairs Officer bij Kering, tijdens de openingsspeech. Actrice en activist Aïssa Maïga was ook aanwezig bij het event. Ze benadrukte de effecten die onze daden hebben. Niet alleen op onszelf, maar ook op vrouwen in andere delen van de wereld. "Wat we in het westen doen, heeft gevolgen voor vrouwen en meisjes in Afrika: het gebrek aan water, de daaropvolgende ineenstorting van gezinnen en ook de bedreiging voor het onderwijs." En ook in Azië voelen ze de consequenties. 85 procent van de textielfabriekarbeiders daar zijn vrouwen, en zij moeten dealen met de gevolgen van consumptiegewoonten in het westen.
Ogen op de toekomst
Verandering is hoognodig, en ook daarover werd gesproken tijdens het event. "We moeten onze levensstijl veranderen, inclusief de manier waarop we ons kleden", stelde Katell Pouliquen, editorial director van Marie Claire Frankrijk.
Er zijn inmiddels steeds meer labels die zich inzetten voor verduurzaming. Zo ook het Franse sneaker merk Veja. Diens cofounder Sébastien Kopp sprak ook tijdens het Fashion Our Future-event, en duidelijk werd dat het merk een heel goed voorbeeld geeft. "We willen een product creëren dat respect heeft voor mensenrechten en de planeet. Om dat te doen, zijn we naar Brazilië gegaan, om te praten met de rubber- en katoenproducenten." Voor Kopp is transparantie en traceerbaarheid belangrijk, want, zo stelt hij, dat zijn de twee vereisten voor daadwerkelijk duurzame mode. En er zijn nog zoveel andere manieren waarop labels duurzamer te werk kunnen gaan. Zo tipten Bénedicte Laloux (van het eco-merk ICICLE) en Amah Ayivi (van Marché Noi) natuurlijke kleurstoffen, innovatieve materialen en het upcyclen van kleding.
Ook belangrijk? Zorgen dat kleding een langer leven krijgt. "Het grootste probleem in de mode-industrie is overproductie. We moeten de levensduur van kleding verlengen en dit doen door te gebruiken wat er al bestaat, in plaats van nieuwe dingen produceren", is de duidelijke visie van Vanessa Masliah, de Vice President van Marketing en Branding van het kledinglabel Vestiaire.
Ook organisator Kering heeft duidelijke opvattingen over een duurzamere modewereld. De holding van luxegoederenmerken heeft meerdere innovatieve projecten lopen. Aan spokesperson Yoann Régent de eer om een van die initiatieven te presenteren tijdens het duurzame event: een programma waarbij duurzaam kasjmier geïmplementeerd wordt in Mongolië. Het programma richt zich op technieken die het dierenwelzijn, de biodiversiteit en de verbetering van de lonen en levensomstandigheden van de arbeiders garanderen.
Wat kun je zelf doen?
Het is goed dat steeds meer merken zich inzetten voor het verduurzamen van de mode-industrie. Maar verandering kun je ook zelf teweegbrengen. Green influencers Fanny Enjolras-Galitzine en Lisa Gachet waren ook van de partij bij het Parijse event. Enjolras-Galitzine: "Wanneer mogelijk: kies voor tweedehands, probeer je eigen kleding te naaien, of wees er zeker van dat je iets op z'n minst 30 keer draagt voordat je besluit om het te kopen."
Om mensen te inspireren hun steentje bij te dragen, is de Instagramcampagne #BeTheChange in het leven geroepen door Marie Claire en Kering. Want verandering, dat is nodig! De pogingen die we vandaag ondernemen, zullen pas over een paar jaar hun vruchten werpen. Verschillende beroemdheden deelden de hashtag al om duidelijk te maken hoe zij hieraan mee willen werken. "Iedereen van ons heeft een rol te spelen", aldus Daveu.
Bron: Marie Claire USA | Beeld: iStock