Dit kun je doen als je je ineens overweldigd voelt

Zo krijg je alles weer op een rijtje en behoud je het overzicht.

Lees ook

Soms heb je ineens een moment waarop je het overzicht kwijtraakt. De lijst met dingen die je moet doen lijkt ellenlang, alles loopt in je hoofd door elkaar en je stressniveau zit tot aan het plafond. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de controle terug te krijgen en ervoor te zorgen dat je je niet meer overweldigd voelt, aldus HR-expert Paula Leach.

Nadeel van de technologie

Dankzij de moderne technologie zijn veel alledaagse taken een stuk makkelijker geworden en is er een wereld aan mogelijkheden voor ons opengegaan. Diezelfde technologie kan er echter voor zorgen dat we te hoge verwachtingen hebben van onszelf. Alles ligt ineens binnen handbereik en we krijgen het gevoel dat we heel veel moeten doen. Dat kan leiden tot een overweldigd gevoel en veel onnodige stress. Ineens heb je het idee dat je geleefd wordt in plaats van dat je zelf leeft. Bij Stylist deelt Leach enkele tips om dat gevoel tegen te gaan.

1. Acceptatie en prioriteiten

De eerste stap klinkt onlogisch, maar is wel van belang: accepteer dat je niet alles gedaan zult krijgen. Als je een punt bereikt waarop je vrede hebt met het feit dat niet alles altijd kan, zul je merken dat je een gevoel van vrijheid ervaart. Ook wordt het dan makkelijker om prioriteiten te stellen en dingen los te laten die niet per se hoeven.

2. De gedachte achter elke to do

Zorg ervoor dat je voor jezelf helder krijgt wat je probeert te bereiken en wat je achterliggende gedachte is. Dit gaat samen met het punt hierboven. Op het moment dat je prioriteiten gaat stellen, zul je moeten kiezen wat belangrijk genoeg is om op de takenlijst te laten staan. Daarmee geef je jezelf de toestemming en de verantwoordelijkheid om te bepalen wat nou echt belangrijk is. Stel jezelf daarbij continu de vraag: als we naar het langetermijnplaatje kijken, wat moet er dan gedaan zijn?

3. Hulp vragen

We hebben allemaal dingen die we graag in ons eentje willen bereiken. Wanneer dat er echter heel veel zijn en we alles zelf willen doen, kan dat voor het overweldigde gevoel zorgen. Wees je ervan bewust dat het niet erg is om anderen om hulp te vragen als je ergens zelf niet uitkomt. Als je voor jezelf helder hebt wat je allemaal wilt en hoe je dat wilt, kun je vervolgens anderen vragen om bij het realiseren van je plannen te helpen.

4. Energie en rust

Vraag je bij alles wat je nog moet doen af of het je energie zal geven. We hebben maar een beperkte capaciteit om dingen gedaan te krijgen. Als je te veel dingen tegelijk wilt, zitten daar ongetwijfeld ook dingen tussen waar je geen energie van krijgt. Door je te focussen op de zaken waar je de meeste vervulling uit haalt, zul je zien dat je je minder snel overweldigd voelt.

Het laatste punt hangt daarmee samen: wie veel wil bereiken, heeft ook geregeld rust nodig. Nadat je voor jezelf hebt uitgevogeld wat er belangrijk genoeg is om daadwerkelijk te gaan doen en van wie je daarbij hulp nodig hebt, is het zaak om rust in te bouwen. Door regelmatig stil te staan bij de stand van zaken en bij wat je allemaal wilt doen, zorg je ervoor dat je vervolgens beter presteert. Door jezelf voldoende rust te gunnen, raak je uiteindelijk dus minder snel afgeleid en overweldigd.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook