Dit is wat je volgens experts echt moet weten over PCOS

Van de symptomen tot de benodigde leefstijlveranderingen.

Lees ook

Het is PCOS Awareness Month. De aandoening komt naar schatting bij vijf tot tien procent van de vrouwen voor, maar toch weten we er minder over dan we zouden willen. 

Veelvoorkomende aandoening

Op het moment dat je problemen ondervindt met je menstruatie, is de kans groot dat je huisarts wil checken of je misschien PCOS (Polycystic Ovary Syndrome) hebt. Hoewel het alarmerend klinkt, is het een veelvoorkomende aandoening (of eigenlijk meer een combinatie van symptomen). Je leefstijl speelt daarbij een grote rol en er zijn meerdere dingen die je kunt doen om de klachten te verminderen. Gynaecologe Dr. Nitu Bajekal en voedingsdeskundige Rohini Bajekal zijn druk bezig om misvattingen over PCOS uit de wereld te helpen. Aan Stylist vertellen ze wat de aandoening inhoudt en wat we hier het beste tegen kunnen doen.

Diagnose en werking

PCOS is de meestvoorkomende hormoonafwijking bij vrouwen en heeft consequenties voor je reproductie, metabolisme en psyche. Het is een complexe aandoening met veel verschillende symptomen. Daardoor wordt driekwart van de gevallen niet gediagnosticeerd. Om tot de diagnose PCOS te komen, moet er sprake zijn van tenminste twee van deze drie criteria:

  1. Ovulatoire disfunctie (je produceert niet regelmatig eitje, wat ervoor kan zorgen je menstruatie onregelmatig is of wordt overgeslagen)
  2. Klinisch of biochemisch bewijs van hyperandrogenisme (denk bijvoorbeeld aan acne of dik lichaamshaar)
  3. Bewijs van een cyste op één of beide eierstokken (daarvoor moet een echografie van het bekken worden gemaakt)

De voornaamste drijfveer van PCOS is vaak een resistentie tegen insuline. Dat is het hormoon dat wordt geproduceerd door de alvleesklier en ervoor zorgt dat je bloedsuikerniveaus op peil blijven. Op het moment dat je daar resistent tegen bent geworden, moet je lichaam er meer van aanmaken om te compenseren. Die toename zorgt ervoor dat je eierstokken meer testosteron aanmaken, wat een negatieve invloed heeft op je ovulatie. Kort gezegd is de oplossing dus om je lichaam gevoeliger te maken voor insuline – wat het beste gedaan kan worden door middel van een speciaal dieet en leefstijlveranderingen.

Symptomen en (on)vruchtbaarheid

Een van de duidelijkste symptomen van PCOS is dat je ongesteldheid onregelmatig is of helemaal uitblijft. Dit komt doordat je lichaam geen eitje produceert of dat eitje niet ‘vrijgeeft’. Andere symptomen zijn een grote hoeveelheid haar op je gezicht of lichaam, acne en haaruitval op je hoofd. Die symptomen duiden op een te grote hoeveelheid testosteron in je lichaam. Ook gewichtstoename, binge eating, een verstoord slaapritme, donkere plekken op de huid en angstige gevoelens kunnen echter symptomen van PCOS zijn.

PCOS is de meest voorkomende oorzaak van onvruchtbaarheid, omdat het invloed heeft op je ovulatie. Als je immers geen eitje loslaat, kan dat ook niet worden bevrucht. Toch is die onvruchtbaarheid bij veel vrouwen niet definitief en kunnen ze met behulp van veranderingen in hun leefstijl toch zwanger worden.

Punten om rekening mee te houden

Wat kun je doen als blijkt dat je PCOS hebt? Allereerst: meer soja eten. Het dagelijks eten van een kleine hoeveelheid niet-bewerkte soja (bijvoorbeeld tofu, sojabonen, edamame of tempeh) blijkt tegen PCOS te helpen. Een onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Clinial Endocinology and Metabolism heeft aangetoond dat vrouwen na twaalf weken regelmatig soja te eten minder insulineresistent bleken te zijn. Daarnaast is het belangrijk om in je leefstijl rekening te houden met de volgende punten:

  1. Een vezelrijk, plant based dieet. Het zorgt ervoor dat je minder kans hebt op ontstekingen, dat je bloedsuikerniveaus normaliseren en dat je minder resistent bent tegen insuline.
  2. Voldoende beweging. Er wordt aanbevolen om minstens 300 minuten per week te sporten, het liefst zoveel mogelijk buiten in natuurlijk licht.
  3. Genoeg slaap. Een reguliere slaaproutine met zeven tot negen uur slaap per nacht wordt aanbevolen.
  4. Zo min mogelijk stress. Hoe minder stress je ervaart, hoe lager je cortisolniveaus zijn (waardoor je insulineresistentie ook weer vermindert).
  5. Sociale connecties. Eenzaamheid zorgt vaak voor chronische stress (wat PCOS in de hand werkt) en een grotere kans op hartaandoeningen, een hoge bloeddruk en type 2 diabetes.
  6. Geen tabak en alcohol. Als je PCOS hebt, heb je ook meer kans op leveraandoeningen. Het is daarom belangrijk om weg te blijven bij drank en sigaretten.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook