Genomineerd voor de Smart Sustainable Sisley Award: Marlies van Heusden

"We werken samen met lokale ondernemers die het circulaire kernelement leveren. Zo hebben we een biershampoo-bar, die is gemaakt van granen die overblijven na het brouwproces. Normaal zou dit weggegooid worden, maar de ingrediënten zijn nog heel waardevol voor je haar en huid."

Marlies van Heusden (32) zette het bedrijf NATURE BAR op, dat handgemaakte, duurzame zeep- en shampoo-bars verkoopt met alleen maar natuurlijk ingrediënten.

Nature Bar ontstond… “nadat ik tijdens een verblijf in Mexico écht natuurlijke zeep leerde kennen. Een grote misvatting, die ik zelf ook had, is dat zeep je huid uitdroogt. Ik merkte daar echter het tegendeel: natuurlijke zeep voedt je huid juist; ik had zelfs geen bodylotion meer nodig. Het zette mij heel erg aan het denken: waarom zijn wij overgestapt op plastic flacons en wat zit daar nu eigenlijk in? Terug in Nederland ben ik me erin gaan verdiepen en ik ontdekte dat je met vrij weinig ingrediënten al een simpele zeep kunt maken. Ik ben recepten gaan uitproberen – soms succesvol, soms niet – en dat was het begin van Nature Bar.”

Mijn Nature Bars… “bevatten alleen maar duurzame en natuurlijke ingrediënten. Ik heb inmiddels een aantal hand- en lichaamszepen, twee shampoo-bars, een conditioner-bar en een gezichtszeep in het assortiment, die allemaal met de hand worden gemaakt. We werken samen met lokale ondernemers die het circulaire kernelement leveren. Zo hebben we een biershampoo-bar, die is gemaakt van granen die overblijven na het brouwproces. Normaal zou dit weggegooid worden, maar de ingrediënten zijn nog heel waardevol voor je haar en huid. Ook bij de verpakking, verzending en het inrichten van mijn atelier heb ik geprobeerd de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden.”

Het verschil maken... “kun je alleen al door te bedenken dat we gemiddeld zo’n 21 flacons shampoo en douchegel per jaar gebruiken. Als we daar collectief mee stoppen, is de impact enorm groot. Duurzame alternatieven kunnen alleen maar winnen van het huidige milieubelastende aanbod als je écht kunt concurreren qua prijs en kwaliteit. Kwalitatief doet Nature Bar zeker niet onder voor anderen. En duurder is het eigenlijk ook niet, want een bar gaat twee tot drie keer langer mee, er zitten meer werkzame stoffen in én het is nog beter voor het milieu ook.”

Wil je meer weten over Marlies en Nature Bar? Je leest het in de nieuwste Marie Claire. 

Tekst: Jill Waas | Beeld: Martijn Senders 

Laatste nieuws