Beginnen met ondernemen? Hier moet je op letten

Kriebelt het bij jou ook om je eigen bedrijf te beginnen? Dan ben je niet de enige. Het aantal startende ondernemers in Nederland is sinds het begin van de coronacrisis opvallend hoog, blijkt uit recente cijfers van de Kamer van Koophandel.

Maar: dat betekent niet dat dat je tegen moet houden om een eigen bedrijf te starten. Om je een handje te helpen bij je nieuwe carrière als business babe hebben we een aantal onmisbare tips voor je op een rij gezet.

Doe het niet alleen en schakel vanaf begin hulp in

Als eerst een gouden tip waar je maar het beste meteen van op de hoogte kunt zijn: probeer niet om alles zelf te doen, hoe graag je dat misschien ook zou willen in het begin. Wanneer je als freelance schrijver of fotograaf aan de slag gaat, doe je de basis aan werkzaamheden natuurlijk zelf. Maar: dat is niet het enige waar je aan moet denken als je begint met ondernemen. Er zijn nog zoveel andere onderdelen binnen je bedrijf.

Wat dacht je van je administratie? Ga je de boekhouding zelf doen of schakel je een boekhouder in? Dat laatste is zeker aan te raden als je een goede en overzichtelijke administratie wilt hebben. En wat dacht je van vindbaar worden in Google voor je potentiële klanten? Daar kun je wel wat hulp bij gebruiken, zoals de hulp van een goed marketingbureau. Een bedrijf zoals dit online marketing bureau Rotterdam kan je hierbij zeker helpen. Door iets als dit uit te besteden, groeit je merk binnen no time zonder dat je daar zelf tijd aan kwijt bent. Ideaal!

Schrijf een ondernemingsplan en marketingplan

Aan het begin van je nieuwe leven als ondernemer is het daarbij aan te raden om een ondernemingsplan te schrijven. Doe dat het liefst al voordat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zodat je met volle moed én de nodige onderbouwing kunt starten aan een nieuw bedrijf waar hopelijk genoeg uit te halen valt. In dit plan schrijf je onder andere meer over wat voor een bedrijf je wilt opzetten en wat je doel met het bedrijf is.

Ook zet je hierin de mogelijkheden over hoe je je doel wilt bereiken, wat je mogelijke doelgroep is en wat eventueel je zwakke punten zijn. Dit ondernemingsplan is in eerste instantie puur voor jezelf bedoeld, maar kan ook worden meegenomen bij mogelijke samenwerkingen met opdrachtgevers of klanten. Voeg hier ook een marketingplan aan toe waarin je marktonderzoek hebt gedaan en hoe jij op basis daarvan wilt bijdragen aan de bestaande markt.

Zorg voor genoeg financiële ademruimte voor je bedrijf

Waar je daarnaast rekening mee moet houden, is dat het heel goed of heel slecht kan gaan met je beginnende bedrijf. Het kan bijvoorbeeld best even duren om klanten te krijgen. Daarom is het wel zo prettig om genoeg financiële ademruimte te hebben; juist voor de momenten waarop het net even wat minder goed gaat. Dit kun je doen met geld dat je speciaal hebt gespaard en in je eigen bedrijf stopt of met een lening.

Het is afhankelijk van de branche waarin je werkt hoeveel zakelijke uitgaven je moet doen en hoe hoog je buffer het liefst moet zijn. Ga je als freelance copywriter aan de slag dan zal dit bijvoorbeeld anders zijn dan wanneer je je eigen fashionwinkel met cabincore kleding en andere trends op het wereldwijde web opent. In dat laatste geval moet je investeren in spullen die je op jouw beurt weer gaat verkopen. Verdiep je daar dus goed in, zodat je niet voor onverwachte financiële verrassingen komt te staan.

Doe onderzoek over de juiste prijs die je kunt vragen

Veel beginnende ondernemers vinden het lastig om een prijs voor hun werkzaamheden of producten te bepalen. Als je net begint met je eigen bedrijf dan is dat niet zo heel gek, want de kans is klein dat je weet wat je moet vragen. Kijk daarom voordat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel al een beetje wat je zou kunnen vragen aan je klanten en wat realistisch is. 

Je kunt bijvoorbeeld online onderzoek doen naar de prijzen die andere ondernemers binnen dezelfde branche vragen. Hierbij is het belangrijk om een waardige concurrent te zijn en zeker niet te weinig te vragen. Je weet misschien zelf wel wat je waard bent en wat je nodig hebt om een goed bedrijf te runnen. Maar: vraag ook niet direct de hoofdprijs wanneer je potentiële klanten niet af wilt schrikken.

Succes!

Beeld: Pexels

Laatste nieuws