Cosmeticamarkt is (en blijft) booming

Hoewel de meningen over make-up en andere cosmetica uiteenlopen, blijft de markt succesvol en dus een belangrijk target voor beleggers. De gedeeltelijke verkoop van het imperium van Kim Kardashian is tekenend, zegt Stan Westerterp van Bond Capital Partners. Ook omdat beroemdheden een nieuwe generatie aantrekken, die ondernemers aan zich willen binden. Influencers als Nikkie de Jager dragen hun steentje bij. Tot afgrijzen van tegenstanders.

800 miljard dollar in 2025 - wellicht beleggen in cosmetica?

De verkoop van oogschaduw, mascara, lipstick, foundation, crèmes en andere verzorgingsproducten blijft maar groeien. Beursdeskundige Jim Tehupuring snapt de interesse van beleggers in de cosmeticabranche. "De personeelskosten zijn laag en de inkoop van grondstoffen stelt niks voor, maar de marges zijn immens. Je kunt er enorm aan verdienen". In 2018 was deze tak goed voor een waarde van een slordige 532 miljard dollar. Volgens insiders blijft die groei doorzetten. In 2025 wordt een totale omzet van 800 miljard dollar verwacht. Geïnteresseerden kijken naar reviews van bijvoorbeeld DEGIRO of eToro om zich nader te verdiepen in het fenomeen beleggen. Om vervolgens door te pakken richting cosmetica-industrie.

De 1 miljard-deal van Kims cosmetica aandelen

Twintig procent van alle aandelen werd door Kardashian verkocht aan concurrent Coty, verkoper van wereldwijd bekende merken zoals Max Factor en Wella. De opbrengst bedroeg een som van 200 miljoen dollar (een slordige 178 miljoen euro), zodat haar onderneming ineens goed is voor een miljard dollar. De deal vond nota bene plaats midden in de coronacrisis, maar Coty wilde graag aanhaken bij het succes van de invloedrijke Kardashian. De consument koopt als het ware 'een stukje van Kim Kardashian'. Beleggen in cosmetica, het bleek al met al succesvol. Een understatement in dit geval, want Kardashian kan zich miljardair noemen, een status die nog geen 3000 mensen op deze planeet hebben.

Influencers: dat trucje werkt niet meer

Marije Knevel is entertainmentdeskundige en adjunct-hoofdredacteur van Linda.nl. Zij ziet dat het inzetten van influencers een trucje is, maar dat het succes van een marktleider als Kim Kardashian een langer leven beschoren is. “Kim is dit merk echt zelf begonnen (...) Als je kijkt naar andere beautymerken, die werken juist met influencers. Die prijzen hun producten aan. Dat is alleen wel een trucje”, legt Knevel uit. Maar dat werkt dus niet meer, zegt Knevel. "Jongeren weten dat het lucratief is voor zo’n influencer, maar dat hij of zij het merk niet per se te gek vindt. Dat is echt anders bij Kim Kardashian".

Weerstand van zowel mannen als vrouwen

Tegenstanders van cosmetica moeten dus voorlopig tandenknarsend aanzien hoe jongeren niet alleen massaal voor de kunstmatige duckface kiezen door middel van cosmetische ingrepen, maar die getuite lipjes ook steeds vaker met lipstick blijven beschilderen. Rapper Def P van Osdorp Posse spuwde in het begin van deze eeuw al zijn gal over het verschijnsel make-up: "Je troel heeft een smoel en met al die make-up erbij is haar gezicht een verfporem oftewel een schilderij". Onlangs opende het enfant terrible van de Nederlandse tv, Maxime Hartman, de aanval op Nikkie Tutorials en make-up in het algemeen. Niet alleen heren hebben een mening over make-up. In 2016 startte zangeres Alicia Keys de beweging #nomakeup. Ze kreeg veel bijval van haar fans. Maar de cosmeticamarkt had er schijnbaar geen last van.

Natuurlijker en eerlijker

Op internet wemelt het van de lijstjes en tips om het vooral zonder make-up te doen. De zoekterm 'geen make-up' geeft een inkijkje in de tegenbeweging: "Waarom is geen make-up zo'n issue?", kopt blogger Cynthia.nl. Margriet postte al in 2014 een lijstje met redenen om geen make-up meer te dragen. En vraag je het aan een gemiddelde heteroman, dan zegt deze vrouwen het liefst zonder make-up te zien - want natuurlijker en eerlijker. Vooralsnog zijn het echter de Kim Kardashians van deze wereld die de toon zetten, en wordt daar gezien de enorme verkoopcijfers nog steeds achteraan gehold.

Beeld: Gustavo Spindula (Unsplash)