Oeps: maar 9 procent van de BeReal-gebruikers plaatst eerste foto

Na een notificatie wacht meer dan de helft bovendien met posten tot ze iets interessants doen.

De filters en bewerkingen op social media beginnen we een beetje zat te worden. We houden het graag echt. Tenminste, dat houden we onszelf voor. Want van een héél klein beetje zelfcensuur blijken we niet vies te zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat slechts 9 procent van de BeReal-gebruikers hun eerst genomen foto op het platform deelt.

Toch niet zo real 

BeReal is de succesvolle app die elke dag op een ander tijdstip een notificaties naar de gebruikers stuurt. De bedoeling is dat je dan meteen een foto van jezelf deelt, zodat je volgers kunnen zien wat je nu echt uitspookt. Lekker puur, er zijn namelijk geen filters mogelijk. Och, en post dan ook meteen de eerste foto die je maakt, om het lekker 'real' te houden. Al blijkt dat er aan die verzoeken niet zoveel gehoor wordt gegeven.

Uit onderzoek van Shortlist blijkt dat slechts 9 procent van de BeReal-gebruikers de eerst genomen foto deelt. De meeste mensen (35,6 procent) delen pas de derde foto die ze maken. En dan heb je ook nog een groep mensen (14,6 procent) die meer dan 5 foto's schiet voordat ze op het platform laten zien wat ze nu precies aan het doen zijn.

Erg selectief

BeReal moedigt aan om lekker te laten zien wat je nu echt aan het doen bent. Toch vinden we dat verdraaid moeilijk. Krijg je een notificatie om te delen wat je doet? Dan wacht 53,8 procent stoïcijns tot ze wat interessanters doen. Al houdt 30,3 procent zich er wel netjes aan. Zo'n 14,4 procent zit er overigens alleen maar op omdat ze de foto's van anderen willen zien. En die resterende 1,6 procent, die post gewoon lekker niets.

O, en van de ondervraagde BeReal-gebruikers gaf 86 procent aan dat ze het niet zo heel erg zouden vinden als de app wat minder real zou zijn. Zij zouden graag hun foto's kunnen bewerken.

Positief over de app

BeReal is momenteel razend populair. Ongeveer 20 procent vindt dat de app authentieker aanvoelt dan andere social media-apps en 12 procent vindt het ook een heel fijn voordeel dat er geen advertenties op de app te zien zijn. Een ander groot pluspunt is dat de app niet zo verslavend werkt. Zo vindt 8 procent van de ondervraagden het fijn dat ze er minder tijd aan besteden dan aan andere apps.

Of de app dan ook populair blijft? Zo'n 65 procent vermoedt van wel. We shall see. 

Bron: Shortlist | Beeld: Charlotte May