Kantooretiquette: de onbeleefdste dingen die je kunt doen tegen de collega die naast je zit

#4. Naar te harde muziek luisteren, waardoor je een collega die tegen je praat niet hoort.

Lees ook

Een kop koffie voor iemand meenemen of je oplader uitlenen: het zijn simpele dingen die je makkelijk voor een collega kunt doen die naast je zit. Bovendien zijn ze erg sympathiek. Al zijn er ook dingen waarmee je absoluut geen punten scoort. De volgende zaken worden gezien als uiterst onbeleefd tegen degene die op het kantoor naast je zit.

Onbeleefd kantoorgedrag

Je spendeert vaak meer tijd met je collega’s dan met je beste vriendinnen en familie. Je krijgt dus veel van je collega’s mee. Al is niet alles wat je ziet en hoort (en soms zelfs ruikt) even plezant. “Onbeleefd kantoorgedrag gaat over ongevoeligheid voor andere mensen. Het varieert van louter onwetend tot ronduit kwaadaardig”, vertelt coach Monique Valcour aan HuffPost. “Onbeleefd gedrag van collega’s kan vooral vervelend zijn in open kantoorruimtes waar het onmogelijk is om jezelf af te schermen van de geuren en geluiden die worden gegenereerd door mensen in je omgeving.”

Wat dan de meest storende dingen zijn? Een aantal carrière-experts deelt het met HuffPost.

1. Ziek op het werk verschijnen

Hebben we van corona niet genoeg geleerd? Als je ziek bent, blijf je thuis. Als iemand wil toch werken? Prima. Maar. doe. het. thuis. “De meeste mensen willen niet ziek worden en willen zich echt niet ziek hoeven melden, zeker niet rondom de feestdagen.”, vertelt etiquette-expert Diane Gottsman. “Wanneer een collega dan toch ziek op het werk verschijnt, kan het voor hen voelen als een gebrek aan respect naar collega’s toe. Zeker wanneer mensen continu niezen of hoesten, kunnen collega’s zich irriteren aan de snotterende collega.

2. Je spullen op andermans bureau laten slingeren

Het is toch wel fijn als je collega’s jouw workspace respecteren. Veel mensen vinden het dan ook storend als collega’s hun spullen op hun bureau laten slingeren. “Het is hetzelfde als de deur van iemands gesloten kantoor opentrekken”, stelt productiviteitsconsultant Rashelle Isip. “Het verplaatsen van werkitems en materialen op iemand anders’ bureau is gewoon onbeleefd.”

3. Muziek afspelen zonder oordopjes in

Oké, als er een kantoorradio is, is het volledig acceptabel om op een zacht volume muziek te luisteren. Is het alleen jouw muziek? Speel die dan niet af zonder headphones. Niemand heeft er zin in om jouw muziek te horen – en ook niet iedereen heeft dezelfde smaak. Bovendien kan het zorgen voor veel afleiding.

4. Zo hard muziek luisteren dat je anderen niet meer hoort

Muziek luisteren moet natuurlijk kunnen, maar speel je muziek niet te hard af en schakel liever ook niet de noise canceling functie van je headphones in. “Werk is een interactieve plaats en er zijn momenten waarop je collega’s met je moeten communiceren”, vertelt senior vice president Pattie Eshaei. “Als het volume van je koptelefoon te hard is, kun je andere collega’s niet horen. Er is niets irritanter dan tegen een collega praten en continu jezelf moeten herhalen omdat diegene je niet heeft gehoord vanwege hun het volume van hun muziek. Het maakt iedereens werk ingewikkelder en het is onbeleefd.”

5. Je mengen in privégesprekken

De meeste mensen lopen weg als ze een privételefoontje krijgen, maar soms kan een persoon niet anders dan zo’n belletje te beantwoorden vanaf de werkplek. En dat je dan iemands business kunt horen, betekent niet dat je er een opmerking over kunt maken. “Het is geen uitnodiging”, stelt Myka Meier, founder van Beaumont Etiquette. “Meningen geven, ongevraagd advies geven of jou corrigeren nadat iemand een gesprek heeft afgeluisterd, kan neerbuigend, frustrerend en zelfs gênant overkomen.”

Bron: HuffPost | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook