Waarom invloedrijke personen vaak maar één bepaalde soort outfit dragen

Van Steve Jobs zwarte turtlenecks tot Nancy Pelosi's vele gekleurde pakken.

Je zou denken dat mensen die veel te besteden hebben graag afwisselen met hun outfits. Maar dat blijkt dus helemaal niet altijd het geval te zijn. Vele invloedrijke personen dragen graag één soort outfit als zij aan het werk zijn. Noem het hun werkuniform. Maar waarom kiezen ze voor deze monotone stijl?

Steve Jobs en zijn turtlenecks

Denk je aan een succesvol persoon die vaak maar in een soort outfit op het werk verscheen, dan denk je waarschijnlijk aan Steve Jobs. De Apple-magnaat droeg vrijwel altijd zijn een zwarte Issey Miyake turtleneck. Naar verluidt hingen er meer dan honderd van in zijn kledingkast. Zijn signature look bestond daarnaast uit een Levi’s 501 spijkerbroek en New Balance-sneakers of een paar Birkenstock-sandalen (vorige week werd daar nog 218.000 dollar voor betaald tijdens een veiling, maar dat terzijde).

Steve Jobs tijdens een ontbijtmeeting bij het Apple Hoofdkantoor in Palo Alto, 2011.

Volgens Chrisann Brennan, de voormalig partner van Steve en de moeder van zijn kind, waren die sandalen ‘onderdeel van zijn simpele kant’, zo deelde ze in 2018 met Vogue Germany. “Het was zijn uniform.”

Ondanks zijn eentonige garderobe, was de Apple-topman ontzettend succesvol. Hoewel het nog de vraag is of hij er een hele movement mee startte, zijn er vele succesvolle personen die er een soortgelijke benadering op nahielden.

Het uniformidee

Een persoon die wel voorbeeld nam aan Steve Jobs is Elizabeth Holmes, founder van Theranos. Nadat ze las over de kledingkeuzes van Steve, mat ze zichzelf een eigen signature look aan. Ook zij begon met het dragen van zwarte turtleneck jumpers, en een rode signature lippenstift. Zo succesvol als Steve werd ze echter niet. Haar bloedtestbedrijf bleek een en al bedrog te zijn en in 2022 werd ze veroordeeld voor 135 maanden cel voor fraude en misleiding van investeerders (maar ook dat ter zijde).

Iemand anders die ook vasthield aan een outfitformule was creatief directeur van Chanel, Karl Lagerfeld. Hij ging overigens wel voor een stijlvoller ensemble dan Steve. Zo verscheen de designer altijd in een wit overhemd, een zwart colbert, een zwarte broek, vingerloze handschoenen en een grote zwarte zonnebril.

Een ander voorbeeld is Hillary Clinton. Tijdens haar presidentiële campagnevoering droeg de kandidaat veel kleurrijke pakken. En ook Nancy Pelosi, voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, draagt graag kleurrijke broekpakken.

Creatieve vrijheid

Een reden waarom mensen zo verknocht zijn op het zogenoemde ‘werkuniform’ is zodat ze zich niet opgesloten voelen in hokjes. Zo vermoedt ook Steve’s ex Chrisann. “Steve zou nooit iets kopen om in op te vallen. Hij geloofde in intelligentie en in het praktische van designs. In Birkenstocks voelde hij zich geen zakenman, dus hij had de vrijheid om creatief te zijn en om creatief te denken.”

Een gevoel van creatieve vrijheid is belangrijk als je baanbrekende producten wilt ontwikkelen. Ook Mark Zuckerberg ziet wat in dit gedachtegoed. De Facebook-co-founder zien we bijna alleen maar in een grijsblauw t-shirt of trui – op een red carpet moment na. In 2014 vertelde hij tijdens een Facebook Q&A waarom hij elke dag hetzelfde t-shirt droeg. “Ik bevind me in een echt gelukkige positie waarin ik elke dag wakker mag worden en meer dan een miljard mensen kan helpen dienen. Ik wil mijn leven opruimen om ervoor te zorgen dat ik zo min mogelijk beslissingen hoef te nemen over wat dan ook, behalve over hoe ik deze gemeenschap het beste kan dienen.”

Overigens is het niet echt een gedachtegoed van deze eeuw. Het ontstond al vele jaren eerder. In het boek Psychology: The Briefer Crouse uit 1892 schreef de Amerikaanse filosoof William James het volgende: “Des te meer details van ons dagelijks leven we kunnen overdragen aan de moeiteloze bewaring van automatisme, des te meer onze hogere vermogens vrijgemaakt zullen worden voor hun eigen goed werk.”

En het ‘uniform dressing‘ is niet lui, mocht je dat nu denken. Modepsycholoog Carolyn Mair vertelt zelfs aan The Guardian dat het cognitief slim is. Hoelang het dan duurt voordat mensen opmerken dat iemand steeds hetzelfde draagt? Dat hangt er volgens haar vanaf. “Het is gemakkelijker voor mensen in de publieke belangstelling omdat we de hele tijd beelden van hen zien. Het is een herhalingseffect: het draait allemaal om exposure.”

Bron: The Guardian | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws