/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fcontent-cdn.marieclaire.nl%2F2023%2F02%2FiStock-1327248634.jpg)
Is het je gelukt om een nieuwe baan te bemachtigen? Congrats! De dagen van sollicitatiebrieven versturen en gesprekken voeren zijn voorbij, al dient zich alweer een volgende struggle aan: een verpletterende eerste indruk achterlaten bij je nieuwe collega's.
Natuurlijk ben je nerveus als je aan een nieuwe baan begint. Je hebt de recruiter tijdens de sollicitatieprocedure dan wel overtuigd van je kunnen, maar wanneer je eerste werkweek begint, moet je je echt bewijzen. En hoewel het geen wereldramp is als je onderstaande fouten maakt, kun je wel een vliegende start maken als je ze voorkomt. Let's do it!
1. Je stelt je niet aan iedereen voor
Je wordt er misschien verlegen van (of het voelt wat overweldigend als je ziet dat je nieuwe collega's niet op twee handen te tellen zijn), maar je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Zorg er dus voor dat die goed is en stel jezelf aan iedereen voor. Toon interesse in je collega's en probeer hun namen meteen te onthouden. Op deze manier is het straks makkelijker om vragen te stellen aan je nieuwe collega's en zullen ze eerder bereid zijn je te helpen, aldus carrière-expert Corinne Mills.
Aan Marie Claire UK tipt Karen Meager van Monkey Puzzle Training & Consulting dat het ook handig kan zijn om op je eerste werkdag te achterhalen met wie je veel zult samenwerken. Zo kun je bij jullie eerste ontmoeting zeggen: 'X vertelde me dat jij een van de personen bent met wie ik veel zal samenwerken'. Hierdoor voelt die persoon zich belangrijk en scoor jij goodwill-punten.
2. Je denkt dat je alles al weet
Wees je bewust van het feit dat alles nieuw voor je is, ook als je al veel ervaring hebt in dezelfde sector. "Wees realistisch in je verwachtingen," aldus Mills. Het is logisch dat het even duurt voor je alles onder controle hebt. Doen alsof je snapt wat de bedoeling is (terwijl je er niets van begrijpt), is een absolute no go, voegt Meager daaraan toe. Je houdt alleen jezelf voor de gek, en niemand zal nog de moeite nemen het je uit te leggen; je weet toch alles al zo goed?
3. Je stelt geen vragen
Aangezien je alles nog aan het leren bent, is de kans groot dat je een overload aan vragen hebt. Waarschijnlijk wil je niet de persoon naast je non-stop lastigvallen. "Maak in plaats van constant vragen te stellen, een lijst van dingen die je lastig vindt, en spreek regelmatig af met je manager of collega om ze te bespreken," suggereert Mills. "Op deze manier werk je efficiënter en ben je geen storende factor."
4. Je praat non-stop over je vorige baan
Zou je tegen een nieuwe liefdespartner continu praten over je vorige exen of scharrels? Nee. Doe dit dan ook niet bij je nieuwe baan. Zit niemand op te wachten. Het kan bovendien voor veel irritatie zorgen onder nieuwe collega's. Je maakt nu onderdeel uit van hun team, niet meer van je oude.
5. Je belooft te veel
Natuurlijk wil jij als nieuweling indruk maken op je baas en laten zien wat je allemaal in huis hebt. Maar onderschat niet hoeveel tijd en energie die nieuwe baan kost, adviseert Mills. "Wanneer je met je manager zit en prioriteiten en targets vaststelt voor je proeftijd, wees er dan zeker van dat die realistisch en haalbaar zijn. Op het moment dat je officieel mag blijven, kun je altijd nog hoger inzetten en ambitieuzere doelen stellen." Niets is zo erg als beweren dat je van alles kunt, om vervolgens te moeten toegeven dat de helft niet gelukt is.
Bron: Marie Claire UK | Beeld: iStock
- Shot of a group of businesspeople interviewing a candidate in an office. Young businesswoman during job interview in modern office. Business people shaking hands in the office. Business persons handshaking during a meeting in board room.