Deze social media-fouten kunnen je carrière negatief beïnvloeden

Deze dingen zijn not done!

Een (dom) foutje op social media kan je tegenwoordig je baan kosten. Gedraag je online dus een beetje als je niet je eigen ruiten wilt ingooien. En hoewel we inmiddels eigenlijk allemaal wel weten wat wel en niet kan, kan een opfrisser natuurlijk nooit kwaad.

#yolo

Naast het feit dat deze hashtag écht niet meer kan, moet je hem vooral niet posten op een dag dat je eigenlijk aan het werk zou moeten zijn. Stel je voor: je meldt je een dag (of twee) ziek en duikt de kroeg in of het strand op, om vervolgens doodleuk een Instagram te posten van jezelf + drankje + feestje… De mildere versie: een foto delen van je filmdagje, terwijl je je ziek hebt gemeld. Hoewel je daadwerkelijk ziek kunt zijn, kan het voor onbegrip zorgen onder je collega’s.

Je negatief uitlaten over bepaalde zaken

Schelden is echt not done, zoveel is duidelijk. Maar je negatief uitlaten over een ras, religie of geslacht is ook een reden voor werkgevers om je niet aan te nemen. Blijf dus ver weg van forums met beladen onderwerpen; klagen doe je maar binnenshuis.

Spellingsfouten maken

De spellingsteugels flink laten vieren als je privé op social media post kan je de kop kosten. Onderzoek van Jobvite wijst uit dat 66 procent van de werkgevers sollicitanten afwijst op online spelfouten. Dus maak je woorden af en fris het kofschip of fokschaap nog even op.

#Ihatemyjob of #ihatemyboss

We horen je denken: wie plaatst nu zo’n hashtag, maar een ‘grappig gifje’ of ‘geinige quote’ posten over je baas of baan kan ook negatieve gevolgen hebben. Met een gifje van iemand die z’n hoofd op het bureau slaat geef je niet echt een fijn signaal af aan je baas of collega’s. Uit een Amerikaans onderzoek bleek zelfs dat 36 procent van de werkgevers weleens een sollicitant heeft afgewezen die zich in het verleden negatief had geuit over zijn of haar werk.

Bron: Marie Claire (archief) | Beeld: iStock

Laatste nieuws