Is het mogelijk om te goed te zijn in je werk?

Een vertrouwenscoach geeft uitleg.

Natuurlijk geeft het ons allemaal een confident boost als we horen dat we goed zijn in ons werk. Maar kunnen we ook té goed zijn in ons werk, of zijn die complimentjes alleen maar goed voor ons eigen zelfvertrouwen?

Té goed zijn in iets

Té goed zijn in iets kan soms aanvoelen als iets slechts. Eigenlijk best tegenstrijdig. Er kunnen toch helemaal geen negatieve kanten zitten aan iets waar jij goed in bent op zowel persoonlijk vlak als werkgebied? Well

Toch is het mogelijk. En dan kun je met name té goed zijn in iets op werkniveau. Geloof het of niet, de complimenten die je krijgt tijdens je werk kunnen een grote invloed hebben op je persoonlijke leven. Zo kan het bijvoorbeeld gevolgen hebben voor je prestaties buiten je werk.

Vertrouwenscoach

Goed zijn in alles wat je op het werk doet kan een negatief effect hebben op je leven. Zo kunnen collega’s je minder helpen op de werkvloer omdat ze denken dat je ‘alles wel kan’ of heeft het succes op je werk een grote invloed op je zelfbeeld. Toch gaan we er altijd vanuit dat de positieve kanten aan het ’te goed zijn in iets’ de overhand nemen. Maar hoe weten we dat zo zeker? Stylist sprak met vertrouwenscoach Kirsty Hulse om voor eens en altijd de waarheid te horen over de vraag of je écht te goed kunt zijn in iets.

Voordelen

“Een groot voordeel aan het uitblinken in je baan is de toegenomen zichtbaarheid binnen het bedrijf”, legt Hulse uit. “De mogelijkheid om zichtbaar te zijn binnen een groter bedrijf is nuttig, omdat het je in staat stelt jezelf neer te zetten als betrouwbaar en toegewijd aan je baan.”

Toch zit hier ook een grote waarschuwing aan volgens Hulse. “Als we ’te goed’ zijn in ons werk kan dit betekenen dat we zware emoties koppelen aan onze prestaties”, stelt ze. Zo legt ze uit dat het prachtig is om hard te werken en dingen gedaan te krijgen, maar dat het belangrijk is om te onthouden dat wij niet alleen maar ‘ons werk zijn’. “We zijn zoveel meer dan dat. En vaak als we hoge prestaties leveren, kunnen we dat snel vergeten.”

Grenzen aangeven

Daarbij is het volgens Hulse belangrijk om je grenzen aan te geven. Zo moet je niet op te veel dingen ‘ja’ zeggen en ervoor zorgen dat je altijd eerlijk gecompenseerd wordt voor je geleverde werk. “Weet wat je waard bent en wat je waarde is. Zorg er ook voor dat dit door het bedrijf wordt weergegeven in termen van compensatie – of dat nu financieel of privé is.”

Burn-out

Een burn-out is hetgeen waar de meeste mensen het meest voor vrezen. En als je té hard werkt, is de kans op een burn-out natuurlijk een stuk groter. Uit een rapport van Workplace Health Report blijkt zelfs dat 76 procent van de werknemers een matig tot hoog stressniveau ervaart op de werkvloer. Dit betekent dus dat voldoende rust essentieel is, hoe goed je ook bent in je werk.

“We hebben op het werk natuurlijk periodes waarin we het drukker hebben dan normaal. Maar dit moet wel worden gecompenseerd met perioden van rust. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat we onze waarde niet te veel identificeren met ons werk”, aldus Hulse. Daar voegt ze ook nog aan toe dat fouten maken volkomen normaal is op de werkvloer. “Je kunt een slechte dag hebben op je werk en toch nog gewaardeerd en gesteund worden. Dat is cruciaal om te onthouden.”

Invloed

Volgens Hulse hoeft ’te goed’ zijn in je werk niet negatief te zijn als je financieel gecompenseerd wordt en je jezelf blijft uitdagen en nieuwe dingen blijft leren. Te goed zijn in je werk is iets waar je trots op mag zijn, maar daarbij waarschuwt ze wel dat je niet naast je schoenen moet gaan lopen.

Zo moet je uitkijken dat te goed zijn in je werk niet een te grote invloed heeft op je persoonlijke leven. Het kan namelijk zo zijn dat je persoonlijke leven begint te wankelen omdat je niet de steun krijgt van mensen die je zou willen hebben, omdat ze denken dat jij het allemaal wel kan. Breng daar verandering in!

“Als je te veel tijd investeert in het uitblinken in dingen, moet je misschien een stap terug doen. Breng je leven als geheel eens in kaart en zorg ervoor dat je prioriteit geeft aan alle aspecten in je leven: van familie en vrienden tot gezondheid en plezier. Het is belangrijk dat je een breder beeld hebt van je leven dan alleen je prestaties op je werk”, legt Hulse uit.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws