Quiet quitting? We doen juist massaal aan career committing!

Investeren in je eigen ontwikkeling en carrière, wie wil dat nou niet?

Lees ook

Het minimum doen om je baan te behouden, maar ook niets meer dan dat: quiet quitting, je hebt er vast wel eens van gehoord. Deze trend was afgelopen tijd regelmatig in het nieuws maar een onderzoek van LinkedIn laat zien dat quiet quitting verleden tijd is: 2023 staat namelijk in het teken van career commiting!

Quiet quitting

Vooral door TikTok werd quiet quitting steeds populairder. Het idee erachter is dat je alleen het hoognodige doet om daarmee een goede balans tussen werk en privé te bewaken. Volgens carrièrecoach Bryan Creely is het een misvatting om te denken dat mensen die doen aan quiet quitting, helemaal niks doen. “De echte definitie van quiet quitting is dat je doet wat je functieomschrijving van je vraagt, en niets meer dan dat. Geen extra projecten aannemen, geen vrijwilligerswerk doen, je computer om 5 uur afsluiten en weggaan”, aldus Creely. Toch lijkt quiet quitting verleden tijd: een nieuw onderzoek van LinkedIn toont namelijk aan dat er een nieuwe trend in aantocht is.

Career commiting

Volgens het onderzoek staat 2023 in het teken van career comitting. Dit houdt in: investeren in je eigen ontwikkeling en carrière om, ongeacht het verloop van de arbeidsmarkt en de economie, voorbereid te zijn op alles. Career comitting staat in het teken van meer halen uit jezelf en je loopbaan.

Uit het onderzoek is gebleken dat zeven op de 10 werknemers onder de 35 jaar zich persoonlijk betrokken voelen bij hun werk. 29 procent daarvan is zelfs méér uren gaan werken ten opzichte van een jaar geleden. Ook heeft 23 procent van de werknemers de focus liggen op het ontwikkelen van vaardigheden in hun huidige baan. 21 procent van alle professionals wereldwijd zou niet van baan switchen als er extra leer- en ontwikkelingsmogelijkheden zouden worden aangeboden door hun werkgever.

Meest gevraagde skills

Ook heeft LinkedIn een onderzoek gedaan naar de meest gevraagde skills van dit moment. De lijst laat zien welke vaardigheden voor werkgevers prioriteit hebben bij het werven van mensen en waarmee je als professional dus goed voor de dag kan komen. De top 5 toont aan dat sociale vaardigheden zoals management, communicatie, projectmanagement, teamwork en verkoop van cruciaal belang blijven. De lijst wordt verder aangevuld door analytische vaardigheden, marketing, onderzoek, sociale media en leiderschap. Good to know!

Bron: onderzoek LinkedIn, Marie Claire Archief | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook