Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) wint grootste kunstprijs in Nederland: 'Het is erkenning voor mijn kunstenaarspraktijk'

De Theodora Niemeijer Prijs is dit jaar verhoogd naar €100.000 om te benadrukken hoe belangrijk de representatie van vrouwelijke kunstenaars is.

De Theodora Niemeijer Prijs wordt al sinds 2012 uitgereikt om de representatie en waardering van vrouwelijke kunstenaars te vergroten. Aan Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) wint grootste kunstprijs in Nederland: 'Het is erkenning voor mijn kunstenaarspraktijk' de eer om de grootse kunstprijs in Nederland dit jaar in ontvangst te nemen.

De winnaar van dit jaar

Eens in de twee jaar wordt de Theodora Niemeijer Prijs uitgereikt, een kunstprijs die in het leven werd geroepen omdat de werken van vrouwelijke kunstenaars nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in tentoonstellingen en museale collecties. Tijdens de uitreiking op 8 maart mocht Sara Sejin Chang de kunstprijs in ontvangst nemen. Ik had geen idee dat ik van tevoren werd overwogen. Het was een enorme verrassing", vertelt de kunstenaar in gesprek met Marie Claire. "Ik voelde enorme blijdschap, ontroering en trots."

Sara Sejin vervolgt dat het veel voor haar betekent om deze prijs te winnen. "Het is erkenning voor mijn kunstenaarspraktijk, welke onder meer vragen stelt over het koloniale verleden en hoe dit nog doorwerkt tot op de dag van vandaag. Het is een prachtige motivatie. Ik zie de prijs als een mogelijkheid om mijn kunstenaarspraktijk verder te stabiliseren en uit te bouwen."

Representatie

Meer representatie van vrouwen in de kunst is hard nodig. Het werk van vrouwelijke kunstenaars beslaat slechts 16,4 procent van de vaste collecties van de grootste hedendaagse museum in Nederland. "Het is helaas een feit dat het werk van mannelijke kunstenaars vaker en voor meer geld wordt aangekocht, en dat zij vaker grotere (solo)tentoonstelling krijgen", weet ook Sara Sejin. "Het is een symptoom van iets groters, waarbij vrouwen niet als gelijkwaardig worden gezien. Waar ik kan, probeer ik andere vrouwelijke kunstenaars te ondersteunen, en vooral ook kunstenaars van kleur."

Overigens gaat het niet alleen om meer zichtbaarheid voor vrouwelijke kunstenaars. "Onzichtbaarheid is een verkeerd begrip", vindt Sara Sejin, "omdat vrouwelijke kunstenaars er in grote getallen gewoon zijn. We hoeven niet 'ontdekt' te worden." Het gaat echt om een gelijke behandeling van de kunstenaar, of zij nu man of vrouw zijn. "Het gaat over educatie, opvoeding, en structurele aanpassingen in beleid doorvoeren en gewoon vrouwen gelijkwaardig aankopen en tentoonstellen."

Het Niemeijer Fonds – dat de Theodora Niemeijer Prijs uitreikt – spreekt zich er ook duidelijk over uit dat het belangrijk is om vrouwelijke kunstenaars in de cruciale fase van hun carrière te steunen, kunstenaressen in het midden van hun carrière. Sara Sejin deelt die visie. "Dat is heel belangrijk, zeker in Nederland, waar de markt klein is", stelt ze. In ons land wordt er volgens de kunstenares erg gefocust op nieuw en jong. "Er is minder aandacht en te weinig plek voor mid-career kunstenaars."

Dromen

Het werk van Sara Sejin was al in verschillende musea te bewonderen, waaronder het Centraal Museum in Utrecht, het Van Abbemuseum in Eindhoven en het Moderna Museet in Stockholm. Maar waar sommige kunstenaren een duidelijk plan hebben, laat Sara Sejin het op haar afkomen. "Ik werk intuïtief, en ik zie wat er op mijn pad komt, maar ik zie nog veel mooie plekken in het verschiet. Voor mijn gevoel begint het nu echt leuk te worden. Het is heel leuk om ouder te worden, en opgedane kennis mee te nemen", deelt ze. "Dat brengt me vaak naar bijzondere plekken: Taiwan, Libanon, Korea. Ik heb twee keer in New York gewoond, en zou daar zeker graag nog eens tonen. Voor mij is een balans belangrijk tussen musea, biennales en kleinere instellingen, zolang er met zorg met mijn werk wordt omgegaan sta ik open voor alle mogelijkheden en plekken!"

Wil je het werk van Sara graag bekijken? Bij ROZENSTRAAT in Amsterdam bekijk je tot en met april haar solotentoonstelling Four Months Four Million Light Years.

Beeld: Koos Breukel