De 7 soorten ‘rust’ die je nodig hebt om goed te functioneren

Lichamelijke rust is niet het enige soort 'rust' dat we nodig hebben.

Word je uitgeput wakker, zelfs na een goede nachtrust? Het kan zijn dat je te maken hebt met een ‘rusttekort’. Mensen denken bij het woordje ‘rust’ vaak alleen aan lichamelijke rust: uitrusten om weer energie te krijgen. Volgens arts en onderzoeker dr. Saundra Dalton-Smith zijn er wel zeven verschillende soorten ‘rust’ die mensen nodig hebben om gezond te functioneren.

Verschillende soorten rust

Hoe belangrijk slaap ook is voor het vermogen van je lichaam om te functioneren, het is niet de enige manier waarop je lichaam rust nodig heeft. Op basis van haar ervaring als arts en onderzoeker, vertelt dr. Saundra Dalton-Smith aan Stylist UK dat er in feite zeven unieke ‘soorten’ rust zijn die het menselijk lichaam en geest nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Een ‘rusttekort’ kan ertoe leiden dat je je uitgeput, opgebrand en overweldigd voelt. Wij zetten de zeven soorten rust voor je op een rijtje.

Mentale rust

Als je merkt dat je constant aan het piekeren en nadenken bent, en het lijkt maar niet te lukken om je hersenen even uit te zetten, dan kan het zijn dat je toe bent aan wat mentale rust. Je kan jezelf mentale rust geven door iets te doen wat je hoofd leegmaakt. Ga bijvoorbeeld mediteren, een blokje om of doe iets in het huishouden zoals de was ophangen of opruimen.

Zintuigelijke rust

Hoewel je het je misschien niet elke dag realiseert, worden je zintuigen continu overweldigd door de beelden op je telefoon of laptop, de geluiden van de radio of de lichten in de winkels. Kortom: je bent eigenlijk constant overprikkeld. Daarom is het belangrijk om je zintuigen zo nu een dan even een welverdiende pauze te geven.

Creatieve rust

Als je een baan hebt waarbij je oplossingen voor problemen moet vinden en/of met nieuwe ideeën moet komen, is de kans groot dat je veel creatieve energie verbruikt. Volgens Saundra gaat creatieve rust over het opnieuw ontwaken van “het ontzag en de verwondering in ieder van ons.” Alles wat je helpt om je geïnspireerd te voelen, een creatieve hobby zoals schilderen, naar muziek luisteren of in de natuur zijn, is een geweldige manier om creatieve rust te bereiken.

Emotionele rust

Vasthouden aan je emoties – hetzij om anderen te plezieren of simpelweg omdat je het gevoel hebt dat je ze niet kunt uiten – kost ongelooflijk veel energie. Emotionele rust heeft te maken met het verwerken van die emoties. Door je emoties te uiten en erover te praten geef je jezelf emotionele rust. Zodra je deze emoties niet meer bij je hoeft te houden zul je merken dat je je lichter en beter voelt.

Sociale rust

Vooral voor introverts is het belangrijk dat ze af en toe een momentje voor zichzelf pakken om hun sociale batterij weer op te laden. Maar sociale rust gaat niet alleen over tijd alleen doorbrengen, maar ook over tijd doorbrengen met mensen die je steunen, het beste in je naar boven halen en je energie geven in plaats van je sociale batterij leegtrekken.

Spirituele rust

Ook beschrijft Saundra spirituele rust. Dit gaat eigenlijk over zingeving aan je leven. Als je religieus bent, kan dit betekenen dat je je religie beoefent of naar de kerk gaat. Ben je niet gelovig? Doe dan iets wat je een goed gevoel geeft, zoals vrijwilligerswerk of iets wat je motiveert en zin geeft aan je leven.

Lichamelijke rust

En als laatste natuurlijk lichamelijke rust. Dit heb je ook absoluut nodig om je lichaam weer op te laden en genoeg energie te hebben om goed te kunnen functioneren. Volgens Saundra hebben we gemiddeld acht uur slaap nodig voor optimale lichamelijke rust.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws