Van Rupsje-nooit-genoeg tot de Dombo: zo kom je van lastige klanten af

Ondernemer Jennifer Delano deelt haar inzichten over ongewenste klanten.

Young businesswoman having a discussion with her colleagues in a meeting

Klanten die om de haverklap om nóg meer revisierondes vragen, opdrachtgevers die facturen niet voldoen of personen die denken dat een uurtje genoeg is voor iets wat jou normaliter een dag kost. Het is behoorlijk lastig. In Nee zeggen loont, het allereerste boek over het dumpen van klanten, gaat ondernemer Jennifer Delano hierop in.

Lastige klanten

Als ondernemer ben je afhankelijk van klanten die jou een opdracht willen geven. Die opdrachten wil je naar behoren voldoen. Je wilt zorgen dat de opdrachtgever supertevreden is over jouw werk. Maar sommige klanten houden er wel een buitenproportionele klant-is-koning benadering op na. Of sommigen gaan wel heel losjes om met de factuur. Ondernemer Jennifer Delano kreeg hier ook mee te maken. En zij is niet de enige, ze weet dat vrijwel iedereen die opdrachtgevers heeft hiermee te maken krijgt. Frustrerend, die lastige klanten. Zo frustrerend, dat ze er een boek over besloot te schrijven: Nee zeggen loont.

"Het kan een ware hel zijn om met sommige klanten samen te werken", stelt ze. "Als jij te maken hebt met een *&!klant dan is het tijd om zo snel mogelijk afscheid te nemen. Dat ben je aan jouw portemonnee en (werk) geluk verplicht!”

Over het boek

In Nee zeggen loont deelt Delano haar inzichten over ongewenste klanten. De klanten die je niet wilt hebben. Ze analyseerde deze types en ontdekte dat er zeven verschillende ongewenste klanten zijn. Van de Dwaler, tot Rupsje-nooit-genoeg tot de Dombo. "De zeven soorten klanten die je beter kwijt dan rijk kunt zijn, ben ik al meerdere malen tegengekomen. Sommigen kostten mij heel veel tijd, omdat de opdracht maar niet concreet werd. Voor anderen ging ik ijverig aan de slag, maar kon ik vervolgens maandenlang tevergeefs op de betaling wachten. Aan het einde van de rit kostte het mij dan behalve geld ook een hoop tijd en zelfs rechts en links wat levensgeluk.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jennifer Delano (@jdelanonl)

De anekdotes die de auteur in haar boek aanhaalt zijn grappig, maar als je er als ondernemer mee te maken krijgt, vergaat je het lachen snel. En het komt vaker voor dan je misschien denkt. Ongeveer 55 procent van de (MKB-)bedrijven krijgt met oplichting te maken. Met haar boek Nee zeggen loont hoopt Delano dat jou dit leed bespaard kan blijven.

Nee zeggen loont is verkrijgbaar op onder andere de website van management boek voor €24,99. 

Bron en beeld: Nee zeggen loont 

Carriere
  • Young businesswoman having a discussion with her colleagues in a boardroom. Creative young businesswoman sharing her ideas during a meeting in a modern office.