Kantoorliefde: wat je moet weten voor je met een collega gaat daten

Blijkbaar heeft een derde van de mensen weleens een kantoorromance gehad.

Op je werk verwacht je carrière te maken, niet de liefde van je leven te ontmoeten. Dus wat te doen als het toch gebeurt? Hoe kun je dan met je collega gaan daten?

Romance op de werkvloer

Post-covid brachten we 40 uur per week met onze collega’s door en nu nog steeds zien we hen meestal vaker dan onze vrienden en familie. En als je dan vrijgezel bent, en die ene leuke collega ook… dan kan er het een en ander op de werkvloer ontstaan.

Uit een onderzoek uit 2019 blijkt dat een op de drie volwassenen weleens een romance op de werkvloer heeft beleefd. Dat resulteerde dan niet altijd in een relatie, maar ons punt is dat het kan gebeuren: verliefd worden op een collega. Hoe kun je jullie prille relatie navigeren als die persoon ook interesse in jou heeft? En welke dingen moet je weten?

Duik in het date-beleid

Zeker de wat grotere bedrijven hebben vaak een handboek waarin staat hoe je het beste kunt omgaan met bepaalde situaties. Hierin staat ook weleens omschreven hoe er tegen relaties op de werkvloer aangekeken wordt – of je die relatie zomaar mag aangaan en, of je dit per se bij HR moet melden, of dat het zelfs verboden is.

Een romance is vaak een big deal als een van beiden een hogere positie heeft dan de ander. Dat is toch wel tricky, een bedrijf moet er immers zeker van zijn dat iemand niet zijn machtspositie misbruikt. In 2013 onderzocht Society for Human Resources Managment het beleid van 348 bedrijven. Hieruit kwam toen naar voren dat 99 procent daarvan een relatie tussen leidinggevende en werknemer verbood.

Wees je bewust van de ‘reputatieschade’

We kunnen niet benadrukken hoe stom we het vinden, maar vooral als vrouw kan je reputatie wat schade ondervinden als je een relatie zou aangaan met een man op het werk. Uit onderzoek Workplace Romances between Senior- Level Executives and Lower-Level Employees: An Issue of Work Disruption and Gender bleek dit. Datete een vrouw aan het begin van haar carrière met een leidinggevende? Dan bleek zij door haar collega’s eerder gezien te worden als iemand die op die manier de carrièreladder wil beklimmen. Een man in datzelfde schuitje werd echter niet zo gezien.

Vraag jezelf eerlijk of je werk en privé gescheiden kunt houden

Werk en privé moet je strikt gescheiden kunnen houden. Punt. Kun je dat niet? Dan kun je het beste geen relatie met een collega aangaan. Ten eerste wil je niet werkzaken thuis bespreken tijdens een date night, ten tweede wil jij je andere collega’s niet in verlegenheid brengen wanneer je per ongeluk lieverd tegen je partner zegt.

Genegenheid tonen in het bijzijn van collega’s is sowieso een no go. Het kan voor hen heel ongemakkelijk zijn om te zien. En dat niet alleen. Het heeft een grote invloed op hun werktevredenheid. Uit een onderzoek gepubliceerd in Journal of Managerial Psychologie blijkt dat mensen hun werktevredenheid met een lager cijfer beoordeelden als ze de PDA van met elkaar getrouwde collega’s meekregen. Ook was hun behoefte dan veel sterker aanwezig om een andere baan te zoeken.

Je kunt verwijten naar je hoofd geslingerd krijgen

Zelfs als je alles zo netjes mogelijk doet, kunnen collega’s bepaalde verwijten maken. Zo kunnen mensen denken dat je een voorkeursbehandeling krijgt van de collega met wie je datete. Psycholoog Lisa Orbé-Austen raadt aan om niets te veranderen aan je werkrelatie zoals die ook was voor jullie relatie. “Als je dingen blijft doen zoals altijd, en het echt voelt als een zakelijke relatie op het werk, dan denk ik dat mensen hier geen vervelend gevoel bij kunnen krijgen”, vertelt ze aan Huffpost. “Privélunches, samen te lang weg zijn, verlangende blikken tijdens een meeting – al die dingen kun je niet doen, dat geeft mensen een ongemakkelijk gevoel.” En zélfs als je alles netjes doet, zelfs dan kan een bittere collega altijd verwijten maken over de relatie. Wees daarop voorbereid.

Praat niet over je relatie op het werk

Wanneer je een relatie met een collega krijgt, kan iedereen op het werk zich met jullie relatie gaan bemoeien. En dat wil je voorkomen. Praat op kantoor niet met je collega’s over de relatie. Je zou niet willen dat zij opeens info over je partner hebben die eigenlijk heel privé is. “Collega’s kunnen het als een uitnodiging zien om je privéleven te analyseren als je wat vertelt over je relatie. Dit opent de deur naar grensovertreding”, aldus Orbé-Austen. “Houd vanaf het begin in de gaten dat je niet te veel deelt. Deel je gevoelens voor die ene persoon niet met je collega’s.”

Bron: Huffpost | Beeld: Adobe Stock 

Laatste nieuws