Ai: zo lang haalt een mail lezen en beantwoorden je uit je concentratie

Dat is langer dan wij dachten.

Een ongelezen en onbeantwoord mailtje in je inbox? Dat geeft de meeste mensen een onrustig gevoel. Dan maar eerst beantwoorden en weer door. En hoewel dit klinkt als logisch denken, haalt dat ene mailtje je best lang uit je concentratie.

Afgeleid

Een mail beantwoorden klinkt als een snelle taak, maar in werkelijkheid zijn we er langer mee bezig dan we denken. Je moet uiteraard inhoudelijk ingaan op de verzoeken en vragen, en je wilt het zo duidelijk mogelijk (zonder spel- en formuleerfouten) opschrijven. Zelfs voor de geoefende mailer vergt dat wat concentratie. Zo veel, dat het dus blijkbaar best even duurt voor je weer bezig gaat met de taak waar je daarvoor mee bezig was.

Uit onderzoek van een universiteit in Californië blijkt dat we na elke onderbreking meer dan 23 minuten bezig zijn met iets anders. Pas na die 23 minuten lukt het ons weer om ons te focussen. Deze onderbreking kan er verder nog voor zorgen dat we onze denkkracht verliezen en dat we ons werk na de onderbreking minder goed doen.

Onderbrekingen

Hoe werkt zo’n onderbreking eigenlijk en waarom raken we zo snel afgeleid? Website Mindtools heeft daar een logische verklaring voor. “Wanneer iets ervoor zorgt dat we uit het oog verliezen wat we aan het doen zijn, kan dit worden gedefinieerd als een afleiding. Een onderbreking is een vorm van afleiding die opzettelijk onze aandacht trekt. Bijvoorbeeld als een collega belt om iets te bespreken.”

Echter is het wel belangrijk om hierin een onderscheid te maken tussen geldige en ongeldige onderbrekingen. Soms maken onderbrekingen namelijk deel uit van ons werk, zoals wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe collega moet inwerken. Als baas is het je taak om er voor je werknemers te zijn en hen dus ook te helpen wanneer ze vragen hebben. Deze afleidingen zijn dan rechtvaardig.

Tips

Maar wanneer je je overweldigd voelt door onderbrekingen en moeite hebt om je nog te concentreren, zoals wanneer je een kop koffie of thee haalt, of een collega over zijn weekend vertelt, dan is dat onrechtvaardige afleiding. Gelukkig zijn er talloze trucjes om je concentratie te verbeteren en je dus beter te focussen op je werk. Maak bijvoorbeeld een not-to-do-list. We kennen allemaal de beroemde to-do-list, maar de not-to-do-list is voor de meesten nog onbekend. Zo’n lijstje helpt je om geen onzinnige dingen te doen. Weg dus met die slechte gewoontes, dat uitstelgedrag en eindeloos op social media blijven hangen.

Of probeer eens te mediteren voordat je begint met werken. Mediteren heeft het meeste effect op de langere termijn. Mediteren is goed op allerlei vlakken: van het versterken van je immuunsysteem, het verlagen van de bloeddruk en verminderen van het risico op verschillende ziektes tot het dealen met depressies. En ja, het helpt ook om je beter te concentreren.

Bron: Mindtools | Beeld: iStock

Laatste nieuws