Bots jij met een collega? Zo kun je dit het beste aankaarten bij je baas

Als je het echt niet samen door een deur kan met je collega, kan dit ten koste gaan van je productiviteit.

Als twee mensen in hetzelfde kantoor werken, is dat nog geen garantie dat ze ook goed met elkaar overweg kunnen. Je collega’s kies je natuurlijk niet uit, maar je zal er wel mee moeten samenwerken, toch? Als je echt niet door een deur kan met je collega, kan dit je productiviteit én je werkplezier flink in de weg staan. Is dit bij jou het geval? Dan wordt het misschien toch tijd dat je dit aankaart bij de baas. Dit is hoe je dat het beste kan doen.

Werksfeer

Wanneer je volledig op één lijn ligt met je collega’s en dezelfde waarden, samenwerkingsstijlen en persoonlijkheden hebt, zorgt dit voor een fijne en productieve werkplek. Teamprojecten worden een fluitje van een cent want iedereen is het eens met de aanpak. Dit is echter vaak te mooi om waar te zijn omdat mensen nu eenmaal verschillen. In sommige gevallen botst het zelfs zo erg tussen collega’s, dat het de productiviteit van een team in de weg kan staan. En individueel kan het leiden tot aanhoudende stress wat natuurlijk slecht is voor je gezondheid. Zo’n situatie wil je dus vermijden.

Drie redenen waarom collega’s botsen

Natuurlijk is het eerst de bedoeling dat je problemen met collega’s onderling oplost voordat je dit gaat aankaarten bij de manager of de baas. Conflicten op de werkvloer kunnen verschillende oorzaken hebben en vaak zijn dit eenmalige incidenten. Toch zijn er drie onderliggende redenen waardoor het herhaaldelijk kan botsen tussen twee werknemers.

  1. Beperkte mogelijkheden

In een competitieve werksfeer wordt samenwerking niet altijd aangemoedigd. In plaats daarvan zien collega’s elkaar als concurrenten en is er constant strijd om dezelfde kansen te krijgen, vooral als er maar beperkte kansmogelijkheden zijn. Concurrentie op de werkvloer – ook al begon het vriendschappelijk – kan namelijk snel omslaan en persoonlijk worden. Jaloezie en competitiedrang kunnen ervoor zorgen dat twee collega’s elkaar gaan zien als vijand en probeer dan nog maar eens samen te werken.

2. Verschillen in persoonlijkheid

Natuurlijk kan niet iedereen met elkaar opschieten. Maar wanneer je gekoppeld wordt om samen te werken met iemand die je gewoonweg echt niet mag omdat jullie persoonlijkheden zo ver uit elkaar liggen, kan het lastig worden om samen te werken. Probeer dit te zien als een kans om je geduld op de proef te stellen en je echt op het werk te focussen, in plaats van op elkaar.

3. Verschillende werkstijlen

Iedereen heeft zijn eigen methode en stijl waarmee ze werk gedaan krijgen. Waar sommige mensen alles tot in details plannen en uitstippelen, wachten sommige mensen liever tot het laatste moment. Sommige werknemers werken liever individueel en anderen juist graag in teamverband. Als twee werkstijlen heel erg botsen, kan dit ook leiden tot herhaaldelijk conflict en miscommunicatie.

Tekenen dat het tijd wordt om aan de bel te trekken

Als je om persoonlijke redenen liever niet met iemand werkt, is er misschien niet genoeg dwingende reden om daadwerkelijk in te grijpen. Dus wanneer moet je aan de bel trekken? En wanneer is een meningsverschil een serieus probleem geworden? Als het conflict met een bepaalde collega tot een daling van de productiviteit leidt, een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van werk dat je levert, of je zoveel stress geeft dat het je algehele welzijn aantast, dan is het waarschijnlijk tijd om met je baas te praten.

Probeer overigens eerst de conflicten onderling met elkaar op te lossen. Heeft dit niet gezorgd voor verandering? Kaart het dan aan bij je baas.

Hoe kaart je dit aan?

Wanneer je de situatie aan je baas gaat uitleggen, probeer dan zo kalm en objectief mogelijk te blijven. Geef in plaats daarvan voorbeelden van specifieke acties of opmerkingen van je collega die van invloed zijn op je productiviteit en welzijn op de werkvloer. Daarnaast is het belangrijk dat je de focus legt op het vinden van een oplossing die voor iedereen werkt, en dus niet op het zwart maken van je collega. Sta daarnaast ook open voor compromissen en dram niet je zin door. Blijf professioneel en sta open voor bemiddeling.

Bron: Fast Company | Beeld: Adobe stock

Laatste nieuws