In gesprek met celebrity tanner Jules von Hep

'Tanning draait om empowerment; je beste zelf voelen'

Hij is de founder van Isle of Paradise en mag zich met cliënten als Sienna Miller, Bebe Rexha en Stacey Dooley terecht de celebrity tanner noemen. Jules von Hep heeft met Isle of Paradise een heus tanning imperium opgebouwd en is niet meer weg te denken uit de beautywereld. Marie Claire sprak Jules over zijn indrukwekkende carrière.

Ontmoeting

Op een zonnige dinsdagmiddag ontmoeten we Jules als hij weer eens in Amsterdam is. Sinds Jules samen is met de Nederlandse Mark is hij regelmatig in ons kikkerland te vinden. “We wonen in het Verenigd Koninkrijk, maar we gaan vaak naar Nederland. Voor ons is dat heel makkelijk, want we rijden hiernaartoe (middels de Eurotunnel Le Shuttle, red.) en dan is het maar vijf uur reizen naar Amsterdam, it’s nothing. Ik hou echt van Amsterdam; het liefst zou ik hiernaartoe verhuizen.”

Jules mag dan wel de founder van Isle of Paradise zijn, maar is tegenwoordig ook enorm actief op TikTok en Instagram. De beautygoeroe deelt niet alleen de beste tanning tips en body positivity-content, maar post ook de meest hilarische video’s op zijn socialmediakanalen. “Ik hou er echt van om mensen aan het lachen te maken”, vertelt Jules die in het echt net zo bruisend is als in zijn TikTok-video’s.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door JULES VON HEP (@julesvonhep)

Ook Jules’ echtgenoot Mark is regelmatig – voor hem onverwachts – in zijn video’s te vinden. “Mijn man kijkt mij vaak aan met een blik van: ‘Wat ben je nu weer aan het doen?'”, lacht Jules. “Maar hij is altijd supportive. We lijken enorm veel op elkaar, maar zijn tegelijkertijd ook zo verschillend. Toen we elkaar leerden kennen, gebruikte hij niet eens een moisturizer; hij snapte beauty helemaal niet. Maar nu we zo lang samen zijn, begint hij het eindelijk te snappen en probeert hij nieuwe dingen uit. Maar hij hoeft niet te veel producten te proberen, want dan heb ik straks niet meer genoeg ruimte voor mijn producten in de badkamer, haha.”

De beautywereld

Isle of Paradise is een begrip geworden in de beautywereld, maar aanvankelijk had Jules helemaal niet het plan om een carrière op te bouwen in de beautyindustrie. “Ik ben per ongeluk in de beautywereld beland”, vertelt Jules, die eigenlijk geïnteresseerd was in een carrière in de mode. Op zijn achttiende liep hij stage bij een fashion agency, waar hij van de beautyafdeling regelmatig producten kreeg om te testen. Voor Jules het wist was hij hooked.

Inmiddels werkt Jules al ruim veertien jaar als spray-tanner, maar ook in deze baan is hij per ongeluk gerold. “Ik ontmoette celebrity facialist Nicola Joss, die de facials voor onder meer Margot Robbie, Julia Roberts en Kate Moss doet. Ze zei tegen me: ‘Ik denk dat je een fantastische spray-tanner zou zijn. Volgens mij heb jij de perfecte persoonlijkheid die je nodig hebt om te werken met mensen die uit de kleren gaan voor een spray tan.”

“Ik was 23 en had niks te verliezen. Dus ik dacht: oké, is goed. Leer me maar hoe ik moet spray-tannen. Ik raakte al snel helemaal verslaafd aan spray-tanning.”

Negativiteit

Binnen no-time bouwde Jules een enorm portfolio op en hielp hij mensen aan een tan. “Ik vind het geweldig om mensen te helpen.” Toch was er ook een kant van het werk waar Jules enorm van baalde. “Elke week zag ik honderden naakte lichamen – je moet immers je kleding uitdoen als je een tan over je hele lichaam wil. Maar elke keer als ik iemand hielp, maakte iemand wel een opmerking over zijn of haar lichaam. En die opmerkingen waren voornamelijk negatief. Bijna iedereen bood zijn of haar excuses aan voor een bepaald lichaamsdeel, over scheerbultjes of juist weer beharing. Dat maakte me heel verdrietig, want waarom zag diegene zichzelf niet zoals ik diegene zag? Als een prachtig persoon.”

Hierdoor realiseerde Jules zich dat schoonheid iets is wat je voelt aan de binnenkant. “De juiste producten kunnen je beter laten voelen, maar je moet je vooral ook vanbinnen goed voelen om te zien hoe mooi je bent.”

Omkeer

Jules wilde zijn cliënten met de juiste producten altijd de beste versie van zichzelf laten voelen. Hoewel zijn tanning-kit inmiddels enorm was geworden, miste hij toch bepaalde producten. “De producten die ik gebruikte stonken, werden oranje of lieten strepen achter. Ook bekeek ik reclames van merken die ik gebruikte, en zag ik elke keer weer een dun, wit model met blond haar in een wit badpak. Toen dacht ik: wat is dit? Dit is niet waar tanning voor mij omdraait.”

“Tanning draait om empowerment; je beste zelf voelen. Het gevoel dat je alles aankunt en onoverwinnelijk bent. Voor mij draait het om samen met je vrienden rosé drinken and dat je self-tan hebt opgedaan om je net wat zelfverzekerder te voelen in je outfit. Het gaat om naakt voor de spiegel dansen en je blij voelen.”

Isle of Paradise

Het gemis van bepaalde producten en inclusiviteit zorgde ervoor dat Jules Isle of Paradise oprichtte. En inclusief is het merk zeker. “We zijn het eerste tanningmerk dat een curvy model heeft ingezet voor onze campagnes. Daar ben ik heel trots op, maar tegelijkertijd vind ik het jammer dat iemand anders het niet eerst deed. Ook zijn we het eerste tanningmerk dat mensen van kleur inzet voor campagnes. In de jaren negentig leefde er nog heel erg een idee dat tanning alleen voor witte mensen is, maar dat is het echt niet.”

Tanning geeft je volgens Jules een goed gevoel. En dat is dan ook de reden waarom zijn merk Isle of Paradise heet. “Isle of Paradise draait niet om een fysieke plek, maar om een moment. Als je in de spiegel kijkt, en je ziet dat je gebruind bent, voel je je vaak net wat beter en zelfverzekerder. Daar staat Isle of Paradise voor. Het is de mindset die je hebt als je je goed voelt over jezelf en wanneer je je beste versie bent.”

Trots

Jules werkt inmiddels met diverse A-listers, en hoewel hij dit fantastisch vindt om te doen, is dat niet per se hetgeen waar hij het meest trots op is. “Het is te gek dat ik de titel celebrity tanner heb gekregen, maar dat is niet het meest bijzondere aan mijn werk. Of je een celebrity bent of niet; ik vind het fantastisch om mensen zelfverzekerd te laten voelen. Het maakt mij niet uit of je de red carpet opgaat of je klaarmaakt voor een etentje met vrienden.”

“Ik ben heel dankbaar dat ik werk mag doen wat anderen blij maakt.”

Body positivity

Ook het feit dat hij met zijn body positivity video’s op TikTok en Instagram een verschil maakt, is iets waar hij enorm trots op is. “Toen ik 23 was, haatte ik mijn lichaam. Ik had niemand om tegenop te kijken, en daarom wil ik nu het rolmodel zijn dat ik niet had. Ik wil iedereen meegeven dat als je in de spiegel kijkt, je positief over jezelf moet zijn. Ben je wel negatief? Vraag je dan af waarom je dat bent en ga het gesprek met jezelf aan.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door JULES VON HEP (@julesvonhep)

“Maar ik ben ook maar een mens. Ik denk niet dat ik ooit honderd procent zelfverzekerd ben. Maar ik ben me heel bewust van het gesprek dat ik met mezelf over mijn uiterlijk heb. Ik voel me nu veel zelfverzekerder dan tien jaar geleden.”

Laatste nieuws