Blijkbaar maakt awkwardness je geliefder onder collega's

Zijn die tenenkrommende momentjes toch nog ergens goed voor.

KATIE STEVENS

Hand omhoog als je weleens iets ongemakkelijks op de werkvloer hebt gezegd. Zo'n moment waarop je één seconden na het opentrekken van je mond tenenkrommend hoopt dat-ie snel voorbij is. Hoewel velen hun ongemakkelijke zelf op zo'n moment wel wat kunnen doen, blijkt je awkwardness ook een voordeel te hebben.

We zijn het allemaal weleens

Veel mensen die weleens wat ongemakkelijks eruit floepen, zien het als een negatieve eigenschap. Carrière-prestatiedeskundige Henna Pryor ziet het daarentegen ook als een kracht. In haar binnenkort te verschijnen boek Good Awkard: How to Embrace the Embarrassing and Celebrate the Cringe to Become The Bravest You licht ze het toe.

"Ongemakkelijkheid is een emotie die 100 procent universeel is", vertelt ze in gesprek met Huffpost. Ze vervolgt dat het bovendien onvermijdelijk is voor mensen die willen groeien op carrièrevlak. Want – zo stelt Pryor – "de kans op onhandigheid wordt groter wanneer je groei exponentieel toeneemt." En hoe langer je ergens werkt, hoe groter de kans ook wordt dat je iets ongemakkelijks zult zeggen.

In je voordeel

In haar boek vertelt Pryor hoe ongemakkelijkheid ook in je voordeel kan werken. Het zit 'm erin hoe jij met je awkwardness omgaat. Van je ongemakkelijkheid een kracht maken, doe je door je ongemakkelijkheid en public te omarmen. "Als je denkt aan mensen die jij als superbekwaam ziet, dan valt op dat ze om hun ongemakkelijkheid kunnen lachen als ze zich in awkward situaties bevinden. Ze erkennen het moment en gaan er zelfs dieper op in. Dit in tegenstelling tot mensen die minder zelfverzekerd overkomen. Zij zijn degenen die dan de andere kant op rennen", aldus Pryor.

De prestatiedeskundige is niet de enige die stelt dat ongemakkelijkheid in je voordeel kan werken. Het onderzoek Flustered and faithful: Embarressment as a signal of prosociality uit 2012 wees iets vergelijkbaars uit. Uit deze studie kwam naar voren dat mensen betrouwbaarder, zorgzamer en coöperatiever overkomen wanneer ze iets gênants doen of zeggen. Op de werkvloer resulteert dat er volgens het onderzoek in dat je geliefder bent onder collega's. Ze vinden het fijner om met je samen te werken, dan met een persoon die nooit wat onhandigs doet. Het maakt ons zeg maar menselijk. En dat zien we nu eenmaal graag terug in onze collega's.

Bron: Huffpost | Beeld: The Bold Type