Als iets belangrijk is op de werkvloer is dat wel goede communicatie. Voorkom daarom dat je de volgende opmerkingen maakt, want hoe goed je het ook bedoelt, volgens experts kan het manipulatief overkomen.
'Heb je een minuutje voor me?'
Again, je bedoelt er waarschijnlijk niets kwaads mee, maar volgens carrière-adviseur Gorick Ng van de Harvard University kun je dit beter niet meer vragen. Het lijkt een beleefde manier om te vragen of je iets met iemand kunt bespreken, maar dat is niet helemaal het geval. Iemand aanspreken zonder enige context, zorgt ervoor dat diegene zich genoodzaakt voelt om 'ja' te zeggen. Bovendien hebben de meeste mensen vaak wel een minuutje, waardoor het nog moeilijker wordt om 'nee' te zeggen.
"Je wilt niet weten of iemand een minuutje voor je heeft", stelt Ng. "Je wilt eigenlijk weten of iemand tijd heeft om jou onmiddellijk te helpen. Dus je zou dat beter direct kunnen vragen." Volgens Ng is de minuut-vraag dan ook een passieve manier om iemand om hulp te vragen. Volgens de expert zou je beter kunnen vragen of iemand de tijd heeft om jou te helpen met X of X.
'Ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar...'
Natuurlijk hebben we allemaal onze eigen kijk op dingen, maar hetzelfde geldt voor jouw collega's. Iets tegen iemand zeggen door te zeggen dat iemand het niet zo hoeft te doen, dat is volgens psycholoog Laura Gallaher best manipulatief. Het brein verwerkt de 'niet' namelijk niet. Wat iemand dus hoort is: je moet het zo doen.
Deze tactiek is manipulatief. Het geeft je namelijk ook een out. "Je neemt hiermee geen standvastige houding, je neemt geen verantwoordelijkheid. Je kunt met zo'n uitspraak afstand nemen van de persoon die het uitvoert", aldus Gallaher.
'Vind je ook niet?'
Als we ergens zo van zijn overtuigd, zijn we al snel geneigd om onze gesprekspartner te vragen of hij of zij 'dat ook niet vindt'. Maar zinnen als 'ben je het daar niet mee eens' of 'vind je dit niet de beste manier', laten weinig ruimte over voor een discussie. "Het is een beetje een dwang om ergens mee akkoord te gaan", vindt Lawrese Brown, founder van werkleerbedrijf C-track Training.
Wanneer bazen of leidinggevenden dit doen, kunnen ze hun werknemers in een awkward position brengen. Zeker als iemand nieuw is. De kans dat een werknemer een leidinggevende dan confronteert met een discussie is dan een stuk kleiner. Volgens Brown kun je dit echter makkelijk oplossen. Vraag simpelweg: wat is jouw kijk daarop? Op die manier is het veel makkelijker voor iemand om zijn of haar mening te geven.
Bron: Huffpost | Beeld: Adobe Stock