Genomineerd voor de Smart Sustainable Sisley Award: Chanel Trapman

"De tofste, innovatieve pioniers geven we een podium met campagnes waarmee we samen kennis kunnen overbrengen en goede, duurzame alternatieven geven."

Chanel Trapman (30) is founder van MUMSTER, een conscious campagnebureau dat coole, duurzame mode-initiatieven in de spotlights zet. Ook is zij een van de genomineerden voor de Smart Sustainable Sisley Award 2023/2024.

Mijn modebewustzijn kwam… "toen ik The true cost zag, een documentaire die laat zien hoe slecht het is gesteld met de kledingindustrie en de mensen die erin werken. Ik hield altijd al van mode en kocht veel fast fashion, zowel voor mezelf als voor mijn zoontje van toen twee. Maar ik had geen idee dat ik daarmee bijdroeg aan zoveel ellende in de wereld. Ik kan me nog goed het beeld in die docu herinneren van een vrouw die een kind van mijn zoons leeftijd onder haar naaitafel had liggen. Dit heeft mijn ogen geopend en mij geïnspireerd om verandering te brengen, voor mens en milieu."

MUMSTER is ontstaan… "doordat ik op zoek ben gegaan naar pioniers die het anders doen; merken die wél op een goede manier produceren. Zo’n acht jaar geleden was dat, toen duurzaamheid nog helemaal niet zo’n gespreksonderwerp was. Het toffe was dat ik ontdekte dat veel pioniers hun leven 180 graden hebben omgedraaid om een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie. Ik deed een opleiding tot documentairemaker en ben hun inspirerende verhalen gaan filmen en delen. Daaruit is MUMSTER geboren, en dat heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een campagnebureau."

https://www.youtube.com/watch?v=ZlZHd264STI

Wat we doen… "De tofste, innovatieve pioniers geven we een podium met campagnes waarmee we samen kennis kunnen overbrengen en goede, duurzame alternatieven geven. Deze initiatieven hebben zichtbaarheid nodig. Want ze kunnen verandering brengen, maar omdat ze vaak klein zijn kunnen ze dat niet alleen. Om impact te maken op de wereld moeten we het samen doen, op een positieve manier. Hierover heb ik veel gesprekken met mijn familie en vrienden, en uiteindelijk wil iedereen wel iets doen. Alleen weten veel mensen niet waar ze duurzame alternatieven kunnen vinden en hebben ze weinig kennis. Samen met onze pioniers probeer ik daar verandering in te brengen."

Wil jij meer weten over Chanel en Mumster? Je leest het in de nieuwste Marie Claire. 

Tekst: Jill Waas | Beeld: Martijn Senders