Genomineerd voor de Smart Sustainable Sisley Award: Nanette Hogervorst

"Ik heb gemerkt dat duurzame ondernemers hun artikelen juist voor een goede prijs in de markt willen zetten, omdat ze vinden dat mode voor iedereen moet zijn."

Nanette Hogervorst (39) is de initiatiefnemer van de Sustainable Fashion Gift Card, een mode- en lifestyle-cadeaukaart die bijdraagt aan een eerlijke wereld en ze maakte een documentaire over duurzame mode. Ook is zij een van de genomineerden voor de Smart Sustainable Sisley Award 2023/2024.

De Sustainable Fashion Gift Card is ontstaan… "vanuit mijn liefde voor mode en mijn behoefte om méér met duurzaamheid te doen. Ik werkte al acht jaar bij ING en hoewel ik vooral werkte aan projecten op het gebied van duurzaamheid, vroeg ik me steeds vaker af: wil ik verder investeren in een corporate carrière of ga ik iets voor mezelf beginnen dat gericht is op duurzaamheid in de mode? Het idee voor een duurzame modecadeaukaart zat al een tijdje in mijn hoofd, en ik ontdekte dat zoiets nog niet bestond. Dus heb ik in 2019 besloten: ik ga mijn baan opzeggen en kijken of ik dit zelf kan opzetten. Terugkijkend ben ik heel blij dat ik dit heb gedurfd."

Deze cadeaukaart… "kun je verzilveren bij duurzame mode- en lifestylemerken. Maar het is méér dan een giftcard. Het gaat mij er echt om dat we mensen inspireren om de duurzame wereld te ontdekken en hen iets tastbaars geven waarmee ze makkelijker een verantwoorde kledingkeuze kunnen maken. Ik zie deze giftcard ook als een middel waarmee je de verhalen kunt vertellen van fashionpioniers die iets positiefs doen op het gebied van duurzaamheid. We doen sinds kort ook de pr voor partners die aan de kaart verbonden zijn, want ik vind het belangrijk dat consumenten hen makkelijker vinden en een duurzame aankoop doen in plaats van naar fast fashionketens te gaan."

https://www.youtube.com/watch?v=_5hnOHSiZA8

Het grootste vooroordeel… "Dat duurzame fashion vast heel duur zal zijn. Ik heb gemerkt dat duurzame ondernemers hun artikelen juist voor een goede prijs in de markt willen zetten, omdat ze vinden dat mode voor iedereen moet zijn. Ik werk met merken waarvan de kwaliteit net zo goed is als van bijvoorbeeld Acne Studios, maar de prijs is betaalbaarder. Een Levi’s-broek en Nike-schoenen zijn ook duur, maar daar hoor je niemand over, omdat mensen het willen dragen vanwege het imago. De meeste duurzame merken – op een Patagonia of Veja na – hebben nog een lange weg te gaan voordat mensen het kopen puur op associatie, en ik hoop daarin iets te kunnen bijdragen."

Wil jij meer weten over Nanette en de Sustainable Fashion Gift Card? Je leest het in de nieuwste Marie Claire. 

Tekst: Jill Waas | Beeld: Martijn Senders