Sinds afgelopen donderdag is-ie te verkrijgen: de prachtige capsulecollectie van Colmar ter ere van het 100-jarige jubileum. En voor die collectie wist het Italiaanse skimerk niemand minder dan kunstenaar Joshua Vides te strikken. Een hele eer, zo vertelt hij in gesprek met Marie Claire.
Colmar x Joshua Vides
Het is buitengewoon warm voor de tijd van het jaar wanneer we Joshua ontmoeten in het hart van Milaan, waar diezelfde avond nog de Colmar x Joshua Vides collectie wordt gelanceerd. De warmte verleidt ons om plaats te nemen op het terras van hotel Portrait Milano. Van de drukte van de befaamde Corso Venezia waaraan het hotel zich bevindt, valt hier niets te merken. En dat is welkom. "Ik ben behoorlijk jetlagged", geeft Joshua toe wanneer hij arriveert. Pas een dag eerder reisde de artist vanuit zijn woonplaats Palo Alto (California) naar de Italiaanse modestad, een tijdverschil van negen uur. "Ik heb gisteren nog wel een dutje gedaan, maar ik werd vanochtend wakker om 4 uur – echt veel slaap heb ik niet gehad."
Ondanks een te korte nacht, neemt Joshua ontspannen plaats aan onze tafel. Hij draagt een diepgrijze cargobroek met extra grote zijzakken en een t-shirt met relaxed fit in dezelfde kleurentint, zijn tatoeages piepen net onder zijn lange mouwen uit. Je ziet spontaan voor je hoe hij in misschien wel precies diezelfde outfit zijn designs creëerde in Monza, waar de Head Quarters van Colmar zich bevinden. En dat doet je meteen afvragen: hoe kan het dat het Italiaanse skimerk en de Amerikaanse visual artist, twee heel verschillende werelden, elkaar vonden?
Hoe is deze samenwerking precies tot stand gekomen?
"Ik vond Colmar vanaf het begin heel inspirerend. Er zijn niet zoveel bedrijven die na honderd jaar nog steeds overeind staan, dat maakte het ook makkelijker om mee te werken. Voorafgaand aan de samenwerking hebben we ongeveer een maand gesprekken gehad om er zeker van te zijn dat we dit wilden doen. Het werd mij toen duidelijk dat we veel dezelfde krachten delen. Ik voelde die connectie, en toen besloot ik dat ik samen wilde werken."
Op welke manier voel jij op persoonlijk vlak een connectie met deze samenwerking?
"Sneeuw is voor mij altijd een soort scary space geweest. Toen ik acht jaar oud was, heb ik een heftig snowboardongeluk gehad waarbij ik tegen een boom ben gecrasht. Ik had veel interne bloedingen in mijn brein en ik heb er een groot litteken aan over gehouden op mijn hoofd. Ik heb daarom altijd een soort nieuwsgierigheid gehad naar sneeuw, naar de bergen. Ik wilde heel graag nog een keer een sneeuwproject doen, om het allemaal achter me te laten. Toen dit op mijn pad kwam, dacht ik echt: ja, dit is het! Het was heel fijn dat mijn samenwerking met Colmar die wens in vervulling kon brengen."
De collectie is heel snel tot stand gekomen, kun je daar iets over vertellen?
"In juli vorig jaar ben ik naar Monza afgereisd, waar het hoofdkwartier van Colmar zit. Op het hoofdkantoor kreeg ik een tour en daarna was het al snel van: hey, wat gaan we eigenlijk maken? We hadden maar twee dagen om het uit te zoeken. Het was aan mij om daar een vliegende start mee te maken. Ik moest het daar echt on the spot doen, een collectie ontwerpen binnen 24 uur. Dat gaf wel wat extra druk. Het was een rollercoaster van emoties, maar de eerste sample hadden we in vier uur klaar. Het was als magie."
Waarom 24 uur?
"We hadden te maken met een soort mode-tijdlijn. Er waren al weken aan onderhandelingen vooraf gegaan en het moest nu gebeuren, tijdens deze trip van mijn hometown Palo Alto naar Monza."
Was het niet heel lastig om in zo'n korte tijd een gehele jubileumcollectie te ontwerpen?
"Ik heb creativiteit in mijn botten zitten, voor mij stopt die creativiteit niet. Het is net zoals een atleet altijd basketbal, voetbal of golf wil spelen. Het zit gewoon in me. Tijdens zo'n project ervaar je wel wat druk, nervositeit en wat anxiety – dat gebruik ik als brandstof. Die momenten waarop je wat nerveus bent, je wat onzeker voelt, dat zijn de momenten waarop je op je instinct moet vertrouwen. Tijdens het ontwerpproces ervoer ik al die emoties. Gelukkig uit mijn creativiteit zich in tekenen. Hierdoor kan ik snel werken en kan ik snel aan partners laten zien hoe iets eruit komt te zien. Hierdoor kan ik ook snel schakelen. Nope, that's sucks, next, of wauw, dat is eigenlijk best goed.
Ik heb ook van tevoren niet te veel research gedaan naar Colmar. Hierdoor kon ik met een frisse blik aan de ontwerpen beginnen. Ik heb heus wel wat research gedaan, maar niet te veel. Ik wilde in het hier en nu zijn met het team. Bovendien gaf het mij veel vervulling om te werken met een merk als Colmar. Ze ownen wat ze doen, ze zijn goed in wat ze doen. Ze hebben al 100 jaar aan goede producten, hierdoor was het makkelijker voor mij om erop te tekenen. Dat is ook wat een goede samenwerking maakt: wanneer beide partijen dat doen wat ze het beste kunnen."
Tegen welke uitdagingen liep je aan tijdens het designproces?
"Voor mij was het belangrijk dat ik het merk echt zou highlighten. Dat was soms best lastig. Ik wilde niet met de ontwerpen aan de haal gaan en er mijn eigen ding van maken. Het was voor mij heel belangrijk om het concept van Colmar te benutten en om hun DNA erin te laten terugkomen."
Je hebt al veel samenwerkingen gedaan, onder andere met Fendi, BMW, New Balance, en nu met Colmar. Hoe bereid je je voor op zoiets?
"Elke project is anders. Ik bereid mezelf nooit echt voor op dat soort dingen, omdat je nooit weet wat je tegen gaat komen. Tijdens vergaderingen ben ik weleens op modellen gestuit die op niets leken wat ik ooit eerder heb gezien. Dan denk ik wel: 'Prima, dan gaan we dat doen', maar om die reden wil ik er niet te veel over nadenken. Je weet gewoon nooit van tevoren hoe een product precies zal zijn."
Ervaar je nervositeit wanneer je aan een nieuw project begint?
"Ja, maar het ligt er wel aan met wie ik een samenwerking aan ga. Er zijn merken waarvan ik denk: 'Wat doe ik hier?', 'Wat gebeurt hier?' Ik denk dat het heel menselijk en realistisch is om dat soort gesprekken met jezelf te hebben. Ik gebruik de energie die ik dan voel om dat te doen wat ik wil creëren."
Voel je weleens druk om te performen?
"De enige druk die ik ervaar, is dat ik verantwoordelijk ben voor mijn familie, voor mijn vrouw en zoon. Daarnaast weet ik dat mijn carrière van de een op de andere dag over kan zijn. Ik kan morgen worden gecanceld. En dat zou voor mij geen groot verschil maken. Ik denk niet te veel na over wat voor legacy ik achterlaat, dat is niet belangrijk voor me. Mijn familie, dat is wat voor mij echt het belangrijkst is."
Beeld: Colmar