Sollicitatiegesprekken worden over het algemeen als erg spannend ervaren. Je kunt je dagenlang voorbereiden, maar weet nooit helemaal zeker wat er komen gaat. En als je dan een vraag krijgt waarvan je het antwoord simpelweg niet weet, krijg je instant paniek. Herkenbaar? Volgens een expert kun je het beste als volgt reageren.
1. Wat je ook doet, lieg niet
Krijg je een vraag over iets waar je geen ervaring mee hebt? Dan is het volgens Daniel Space, HR-adviseur, nooit een goed idee om te liegen en zeggen dat je er wel ervaring mee hebt. Het is beter om iets te zeggen als: "Ik heb deze specifieke situatie nog nooit zelf meegemaakt, maar dit is hoe ik denk dat ik het zou aanpakken." Op deze manier ben je eerlijk én laat je zien dat je weet hoe je met zo'n situatie of probleem zou omgaan.
Volgens Space is liegen de grootste fout die je kunt maken bij een sollicitatiegesprek. Hij vertelt dat hij een keer bij een sollicitatiegesprek zat en dat de sollicitant vastliep door haar eigen leugens. "Ze deelde een verhaal dat zogenaamd gebaseerd was op haar ervaring, maar de details bleven veranderen. Hoe meer vragen mijn manager erover stelde, hoe meer het verhaal uit elkaar viel. Zo erg, dat het gewoon heel duidelijk was dat ze een verhaal had verzonnen. Dat werkte uiteindelijk tegen haar", vertelt hij aan HuffPost. Beter om maar gewoon eerlijk te zijn, dus.
2. Hoop niet op het beste door maar iets te brabbelen
Ooit zo nerveus geweest dat er een spraakwaterval ontstaat? We've all been there. Het is dan ook niet gek als je eerste instinct als je geen antwoord weet te geven, is om maar gewoon te gaan praten. Toch kun je dit bij een sollicitatiegesprek beter niet doen, vertelt Mary Abbajay van adviesbureau voor leiderschapsontwikkeling Careerstone Group. "Je denkt dat als je maar lang genoeg praat, dat je dan uiteindelijk vast wel de vraag beantwoordt. Doe dat niet. Als je brabbelt, laat dat zien dat je een slechte communicator bent. Je wekt de indruk dat je maar blijft praten, omdat je niet weet waar je het over hebt."
Volgens Lawrese Brown, de oprichter van C-Track Training, kun je beter om opheldering vragen als je de vraag niet helemaal goed begrijpt. "Het getuigt van assertiviteit om te zeggen: 'Kun je dat verduidelijken?'", vertelt ze. "Wat heeft het voor zin om vijf minuten over iets te praten dat helemaal niet relevant is voor wat de persoon tegenover je vraagt?" Het vragen om verduidelijking heeft nog een voordeel: je hebt wat extra tijd om na te denken over een antwoord.
3. Zeg niet zomaar: 'Ik weet het niet'
Krijg je een lastige vraag voor je kiezen en sta je ineens met je mond vol tanden? Hoewel het goed is om eerlijk te zijn, is het geen goede optie om simpelweg 'ik weet het niet' te zeggen. Tijdens een sollicitatiegesprek wil je immers laten zien dat je betrokken en leergierig bent. Volgens recruiter Tejal Wagadia kun je beter iets zeggen als: "Dat weet ik nog niet, maar ik ben bereid om die vaardigheden te leren."
"Zeg nooit 'ik heb die ervaring niet' en verder niets", zegt ook jobcoach Ashley Watkins. "Je moet voor jezelf pleiten en een aanknoping proberen te vinden tussen je ervaring en deze nieuwe rol. Wees eerlijk en lieg niet over het hebben van een specifieke ervaring." Het is volgens haar beter om de vraag om te buigen naar een vergelijkbare situatie die jij hebt meegemaakt. "Deel hoe de vaardigheden die jij eerder hebt opgedaan je hebben voorbereid op deze nieuwe kans", aldus Watkins.
Onthoud: het bedrijf solliciteert ook bij jou
Het bedrijf mag dan een vacature openstaan waar jij op solliciteert, ook zij zitten in de hot seat als het op het sollicitatiegesprek aankomt. Het is namelijk belangrijk dat jij je comfortabel voelt bij een nieuwe baan. Hoe zij reageren als je bijvoorbeeld vraagt om verduidelijking van een vraag, kan je veel vertellen over hun waarden. "Als een personeelsmanager of bedrijf er niet voor openstaat dat je je kwetsbaar opstelt, is dat eigenlijk een goede zaak", zegt Wagadia. "Nu weet je dat het geen bedrijf is waar je voor wilt werken, want wie zoekt naar werknemers die honderd procent perfect zijn?"
Bron: HuffPost | Beeld: Adobe Stock