Mede-oprichter Clay and Glow Julia Veer: 'Ondernemen gaat bij mij vanzelf'

'Ik ben trots dat we nooit geld hebben geleend, alles is altijd honderd procent door onszelf gefinancierd. Ik dacht: zolang ik geen schulden maak, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren?'

Julia Veer is CEO en mede-oprichter van het succesvolle huidverzorgingsmerk Clay and Glow. Een succes dat ontstond vanuit een eigen behoefte van Julia. "Ik kom absoluut niet uit een ondernemersgezin, maar kennelijk heb ik er een natuurlijk gevoel voor."

Curaçao

"Op mijn achtste ben ik met mijn ouders naar Curaçao verhuisd, omdat mijn vader daar ging werken voor de Marine. Daar heb ik tot mijn achttiende gewoond. Op mijn zeventiende was ik klaar met de middelbare school, maar mocht toen nog niet alleen naar Nederland om daar te studeren."

Tussenjaar

"Ik startte met de studie Communicatie en begon ondertussen samen met mijn vriend met de verkoop van telefoonhoesjes en chokers. Daarmee vulden we onze avond-uren, een heel leuke tijd. We bouwden een site en het nam beetje bij beetje steeds meer tijd in beslag. Maar ik wilde mijn studie ook niet laten versloffen. Toen opperde mijn moeder een tussenjaar, om me op het ondernemen te storten. Maar, ik mocht dat absoluut niet aan m’n vader vertellen! Ik had geen betere beslissing kunnen nemen..."

Vuur

"Het was ergens spannend om even te stoppen met studeren, maar ik was ook bang dat het ‘vuurtje’ voor ondernemen zou verdwijnen als ik eerst vier jaar ging studeren. Dat ondernemen gaat bij mij vanzelf. Ik kom absoluut niet uit een ondernemersgezin, maar kennelijk heb ik er een natuurlijk gevoel voor. Althans, de wens zat er wel, maar mijn vriend heeft me echt laten inzien dat je er ook voor kunt gaan. Ik ben trots dat we nooit geld hebben geleend, alles is altijd honderd procent door onszelf gefinancierd. Ik dacht: zolang ik geen schulden maak, wat is dan het ergste dat er kan gebeuren? Weer opnieuw beginnen? Dat overleven we wel."

Merk bouwen

"Na een paar websites voor bijvoorbeeld kleding en telefoonhoesjes kreeg ik de behoefte om iets zelf te creëren, in plaats van andermans spullen door te verkopen. Uiteindelijk kwam ik bij mijn huid uit, want die is gevoelig en ik heb altijd last gehad van acne. Nadat ik via Instagram een viral gezichtsproduct had gekocht en daarvan een enorme allergische reactie kreeg, wist ik wat ik wilde opzetten. Ik zat met een icepack op mijn gezicht en zei tegen mijn vriend: “Hier kunnen we wat mee.” Mooi uitziende producten, maar met goede biologische en natuurlijke ingrediënten. Waarom kan dat er niet aantrekkelijk uitzien en niet zo grauw of ‘natuurlijk’ ogen?"

Kleimasker

"Zo is Clay and Glow ontstaan. Wij zijn natuurlijk zeker niet het eerste skincare-merk, maar ik wilde mijn probleem oplossen en iets creëren. We hebben toen de expertise ingeroepen van iemand die al ruim twintig jaar in de huidverzorging zat en het leuk vond om met ons het avontuur aan te gaan. Met als eerste product in mei 2019 het roze kleimasker tegen acne dat onzuiverheden vermindert. Na een reis van negen maanden belandden we eindelijk bij de juiste samenstelling. Wij omschrijven onze missie als: Problem solving skincare, but cute."

Doelgroep

Inmiddels pakken we steeds meer huidproblemen aan. Onlangs lanceerden we een anti-aging product dat inspeelt op de rijpere huid. Helaas is dat al vanaf 25 jaar. Hiermee is Clay and Glow nog completer in het bedienen van de consument. Voor ons is het erg belangrijk wat de klant wil. Zo zullen we nooit een product maken waar onze doelgroep niet eerst om heeft gevraagd. We merken dat het het beste werkt om samen met de klant hun huidverzorgingsproblemen op te lossen.’

Gen Z

"Niet bang zijn om je mouwen op te stropen en aan de slag te gaan. Niks komt vanzelf. Ik heb dat heel sterk, ik wil me niet nutteloos voelen. Terwijl ik in mijn generatie, Gen Z, toch wel het tegenovergestelde merk. Ze willen zo veel mogelijk voor zo min mogelijk moeite. Zo werkt het niet. Je kunt niet even ‘je eigen bedrijfje hebben’. Het is elke dag hard werken, anders kom je er ook niet."

Kracht vs. zwakte

"Ik kan soms heel erg overdenken of druk zijn met van alles, mijn partner heeft dan de rust om me weer op het juiste spoor te zetten en prioriteiten te stellen. Daarin vullen we elkaar goed aan. Ik ben meer van het leidinggeven en het uitvoerende, hij is meer van de strategie en het langetermijn-denken."

Drijfveer

"Het is onze drijfveer om verzorgingsproblemen op te lossen. Het lezen van reviews over ons geeft me enorm veel voldoening, net als het bewonderen van de vele prijzen die we inmiddels hebben gewonnen. Als ik zie dat mensen zelfverzekerder de deur uitgaan en eindelijk iets hebben gevonden dat voor hen werkt, dan geeft me dat zoveel energie."

Plan van aanpak

"We willen ons de komende jaren richten op meer doelgroepen, meerdere leeftijden. Zodat we in alle badkamers van de Benelux komen te liggen! Uiteindelijk zou ik graag buiten de skincare treden. Je hebt ook haircare, bodycare, babycare, make-up. Daarin willen we groeien en het verschil maken. Dat is stap twee en dan uiteindelijk verder in Europa en hopelijk ook daarbuiten."

Motto

"Ik raak geïnspireerd door ondernemer Sara Blakely. In een paar jaar maakte ze van shapewearmerk Spanx een supersuccesvol bedrijf. Haar uitspraak Start small, think big and scale fast houden wij altijd in ons achterhoofd."

Bron: Elegance (tekst Jorrit Niels) | Fotografie: Roxanne Letterie