Geheel in Marc Cain-thema vierde het Duitse modemerk afgelopen augustus diens 50-jarige jubileum door in het Duitse Bodelshausen een fantastische fashionshow te hosten in een luipaardprinttent. Wie denkt dat de gigantische modetent met luipaardvlekken vervolgens ergens in een groot magazijn belandde, heeft het mis. Het merk had hier grootste plannen mee.
Van tent naar tas
Voor een upcycling-campagne heeft Marc Cain de handen ineengeslagen met VAUDE. Als onderdeel hiervan gaven de twee partijen het zeildoekmateriaal van de luipaardprinttent een tweede leven. Dat resulteerde in een stylish shopper en een handige toilettas.
Het idee achter het recyclen van het zeildoek van de luipaardprinttent was om hulpbronnen te sparen en een accessoire in beperkte oplage te creëren. Hiermee werden twee vliegen in een geslagen: veel minder afval en tegelijkertijd minder CO2-uitstoot.
Klimaatneutraal
De transformatie van tent naar tas vond plaats op een VAUDE-locatie in Obereisenbach, iets wat voor een korte transport route zorgde, want ook het hoofdkwartier van Marc Cain bevindt zich in de deelstaat Baden-Württemberg. En daar bleef het niet bij. De productie van de items waren klimaatneutraal. Hiervoor berekenden en verminderden de twee partijen alle uitstoot, inclusief die van transport, materialen, productie en verzending. Onvermijdelijke emissies worden momenteel volledig gecompenseerd door de non-profitorganisatie "myclimate".
Omdat de tassen zijn gemaakt van het zeildoek van de tent, is elke tas uniek. Bovendien is het een echt collectors-item; de tas is onlosmakelijk verbonden aan het 50-jarig jubileum van het Duitse modemerk.
De Marc Cain shopper en Marc Cain toilettas zijn vanaf nu verkrijgbaar in de online shop van Marc Cain.
Bron & Beeld: Marc Cain