5 vragen aan Peter Philips

Een behind the scenes moment met de legendarische Creative en Image Director van Christian Dior Makeup.

Hij staat bekend om zijn iconische werk in de beauty-industrie en droeg bij aan de totstandkoming van verschillende bekende merken en modehuizen, maar de opmerkelijkste positie van de Belgische Peter Philips is toch wel die van Creative en Image Director bij Christian Dior Makeup.

Waar vind je inspiratie?

“Ik kijk altijd eerst naar de vrouw die de make-up zal dragen. Natuurlijk word ik ook geïnspireerd door kunst, foto’s, films, maar ik blijf met mijn voeten op de grond in de realiteit. Als mijn werk alleen maar zou draaien om mijn inspiraties en obsessies, zou het te niche, te pretentieus zijn. Ik werk niet om mezelf tevreden te stellen, maar om vrouwen over de hele wereld te plezieren.”

“Deze collectie bestaat uit natuurlijke kleuren, zelfs de helderste: bruin, taupe, beige, nude… Ik heb goed nagedacht over wat natuurlijk betekent. Een naakte look is niet hetzelfde in de VS als in Frankrijk, Korea of het Midden-Oosten. Het gaat niet eens over huidskleur. Het gaat over cultuur, klimaat, levensstijl. Daarom heeft deze nieuwe Rouge Dior-collectie 70 kleuren.”

De textuur van de nieuwe lippenstiften is geweldig…

“Vrouwen willen tegenwoordig iets natuurlijks, eenvoudigs, hydraterends, geruststellends. We voegen al jaren steeds meer verzorgende elementen toe aan onze make-up. We werken nauw samen met de scheikundigen: als het laboratorium het gebruik van een nieuw bloemextract voor een serum ontwikkelt, bieden ze het ons aan, en de resultaten zijn ongelooflijk. Hun wetenschappelijke creativiteit geeft ons nieuwe texturen, nieuwe formuleringen. Hierdoor voelen onze producten beter aan, zien ze er beter uit en gaan ze langer mee. Er is voortdurend onderzoek en innovatie achter elke herlancering van onze lippenstift- en foundationlijnen.”

Van links naar rechts: Alyona, Mouna, Maja, Hyun Seo, Amelie.

De modellen zijn zeer divers. Hoe benaderde je elk van hen?

“Ik wilde toegankelijke looks creëren: compleet maar ongecompliceerd, looks die je thuis kunt proberen. Ik wilde ook hun unieke schoonheid omarmen. Amelie is pittig, dus gaf ik haar een krachtige rode lip. Voor tomboy Maja wilde ik iets meer conceptueels, zoals wat Japanse ontwerpers deden in de jaren 90: een gedurfde mauve lip zonder iets anders. Voor Alyona wilde ik iets Noords, bijna strengs. Mouna heeft zo’n geweldige huid dat ik speelde met rode ondertonen en een vleugje goud rond de ogen. En met pop-achtige Hyun Seo moest ik gewoon twee verschillende looks proberen.

Het is veel werk om in één dag zo’n fotoshoot te doen. Hoe ga je om met de druk?

“Ik ben een ochtendmens, ik sta heel vroeg op. Dus als ik op de set aankom, ben ik klaar om te gaan. En eenmaal begonnen, stop ik niet! (lacht) Ik geef mezelf geen tijd voor twijfel, voor trial and error, ik moet onmiddellijk de juiste richting vinden. Het is nog steeds teamwork en ik trek me terug wanneer dat kan. Maar je moet weten hoe je de leiding neemt. Ik kan soms een beetje militair zijn (lacht).”

Idealiter, wat zou een vrouw je vertellen nadat je haar make-up hebt gedaan?

“Dat ze gelukkig is. Ik heb twee fantastische herinneringen. 15 of 20 jaar geleden deed ik de make-up van Mia Farrow, en haar reactie was: “Sinds de jaren zestig heb ik er niet zo goed uitgezien!” Dat was geweldig. De andere is met mijn moeder. Ze wilde nooit dat ik haar make-up deed, ze begreep niet echt wat mijn werk inhield. En op een dag, terwijl ze zich voorbereidde om naar een groot evenement te gaan met haar man, overtuigde ik haar eindelijk om me het te laten proberen. Ik voelde dat ze gespannen was, defensief. Maar toen kwam mijn stiefvader binnen terwijl ik bijna klaar was, en hij riep uit: “Je bent zo mooi! Ik word opnieuw verliefd op je!” En ik voelde haar ontspannen. Die reactie van hem was zo speciaal voor mij. Dat is wat ik wil. Ik wil dat vrouwen gelukkig zijn en zich mooi voelen.”

Beeld: Guillaume Millet | Fashion Editor: Florence Deladrière | Make-up: Peter Philips

Laatste nieuws