Wat je vooral niet moet doen als je 's nachts wakker wordt

En hoe je snel weer in slaap valt.
Wat je vooral niet moet doen als je 's nachts wakker wordt

Iedereen heeft het wel eens - je schrikt wakker, kijkt op je telefoon en ziet dat het pas vier uur is. Het liefst vallen we daarna weer in slaap, maar soms lijkt het onmogelijk om weer tot rust te komen. Uit onderzoek blijkt dat er een paar dingen zijn die je vooral niet moet doen als je midden in de nacht wakker wordt. 

Opstaan

Volgens Dr. Michael Breus, a.k.a. de Sleep Doctor, is het een slecht idee om naar de badkamer te gaan als je 's nachts wakker wordt. Alleen al recht op gaan zitten in bed kan je kans op een goede nacht rust verpesten. Door het bewegen zal je hartslag stijgen. Bij de meeste mensen klopt het hart in rust 60 slagen per minuut, maar als je opstaat, moet je hart tegen de zwaartekracht in pompen en dus met een hogere snelheid. Om je slaap terug te winnen, moet je hartslag weer dalen, wat uiteraard niet meteen zal gebeuren en soms de reden is waarom het niet altijd gemakkelijk is om weer te gaan slapen.

Lees ook: 5 Cravings die iets over je gezondheid zeggen

Telefoon

Een andere tip die Dr. Breus heeft gegeven is hoe moeilijk het ook kan zijn, probeer te ontspannen en laat je gedachten de vrije loop. Controleer je telefoon niet om naar de tijd te kijken. Vaak is het eerste wat je doet je telefoon pakken, maar dit maakt een stofje in je hersenen vrij wat ervoor zorgt dat je lichaam weer aan het werk wil gaan. Beter om dus lekker te blijven liggen.

Angst

Breus voegt eraan toe dat veel mensen een irrationele angst hebben om niet genoeg slaap te krijgen, maar adviseert om niet te denken over de uren die je tekort zou kunnen komen. In plaats daarvan stelt hij voor om te ontspannen, hoe onmogelijk het op dat moment ook lijkt, want als je gestresst begint te raken over de tikkende klok, zul je helemaal niet meer slapen. Hij raadt aan om je gedachten uit te schakelen en gewoon te proberen je slaap op een natuurlijke manier te laten verlopen, zonder de extra druk van het forceren van de slaap.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5dcc9088bd7a2', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });