10 Tips om een ochtend sporter te worden

Jij zegt onmogelijk? Niet met deze tips.
10 Tips om een ochtend sporter te worden

We weten het: het is koud en het liefst blijf je zolang mogelijk onder de wol. Waarom zou je eerder opstaan om te gaan sporten? En vooral op een doordeweekse dag, als je ook nog naar je werk moet. Daarom een paar tips voor je op een rij om wél een ochtend sporter te worden. Want: het is toch fijner om na een lange dag op de bank te ploffen in plaats van te zweten in de sportschool?

Sterke wil 

Wist je dat je niet zomaar een ochtend sporter wordt? Volgens een paar studies is er een sterke wil voor nodig. "Om dit in je systeem te krijgen, zodat het dus een gewoonte wordt, zou je gedurende zes weken moeten sporten. Ervan uitgaande dat je tenminste vier keer per week gaat", zegt Micheal Otto, een professor in de psychologische en hersenwetenschap aan de Universiteit van Boston. 

Lees ook: 8 Voordelen als je regelmatig sport

10 tips 

Het vergt dus veel bloed, zweet en tranen de aankomende zes weken. Maar wij zetten tien tips voor je op een rij, waardoor het misschien iets makkelijker voor je wordt. 

  1. Koop sportlesjes 
    Wanneer je een 'rittenkaart' voor een bepaalde sport hebt, zul je minder snel opzeggen. Je hebt er immers voor betaald en niet gaan is zonde van je geld. Want: je hebt er hard voor gewerkt. 
  2. Huur een trainer in
    Ja, dit is prijzig. Maar een trainer moedigt je aan en houdt je ook in de gaten. Daarnaast voel je ook de verantwoordelijkheid om op te dagen. 
  3. Ga op tijd naar bed
    Ja, duh? Maar even serieus, wanneer ben je ooit laat naar bed gegaan en heb je de volgende ochtend je wekker om 05:30 gezet om even "lekker te gaan hardlopen". Precies. Een goede nachtrust en voldoende slaap, zorgen ervoor dat vroeg opstaan een stuk makkelijker wordt. 
  4. Leg je sportkleding alvast klaar
    Dit werkt ideaal! Enne, scheelt een stuk minder tijd in de ochtend. Dat betekent dat je dus 5 minuutjes langer in bed kunt liggen! 
  5. Schrijf je in voor wedstrijden 
    Hierdoor heb je een specifiek doel voor ogen en dus écht een reden om vroeg uit je nest te komen. 
  6. Slaap met je gordijnen open 
    Dit zorgt voor een natuurlijke wekker. Het felle licht zal je vanzelf ontwaken uit je slaap. Mocht je dit niet prettig vinden, dan zou je ook direct de lampen aan kunnen doen zodra je je ogen opent. 
  7. Schrijf je doelen op 
    'Strakke' armen? Sterke benen? Schrijf je doelen op en ook wanneer je (haalbare) resultaten wil zien. 
  8. Maak je ochtendroutine makkelijker
    Bereid je lunch de avond ervoor, zorg dat je koffiezetapparaat direct aangezet kan worden, pak je tas alvast in en ga zo maar door. In principe: pak je sh*t van te voren in, zodat je niet die extra 40 minuten nodig hebt. 
  9. Zet meerdere wekkers en leg je telefoon ver uit je buurt 
    Wedden dat je dan écht wel je bed uitkomt? Zo niet: laat het eerste alarm met een melodie zijn die je verschrikkelijk vindt en laat de laatste je favoriete nummer zijn. 
  10. Vermijd voedsel waar je een opgeblazen gevoel van kunt krijgen
    Gas, gas en gas. Moeten we nog meer zeggen? 
window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5dea603685983', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });